Bakgrunder PVA-style

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1645
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:

Problemet med pigment som jag märkt i mina bygge är att jag får till en riktigt snygg nyans men när det torkar så skiljer det sig en del. 

Exakt, så man får ta det mörkare än man vill ha det och hoppas på det bästa.

2966
1645
Hoggaforfan:
Kan addera lite till tråden.

Limmet jag oftast använder är Allaround lim 5 liters dunk:
www.gulakatten.se/skola-hobby/bild-och-form/lim-allround-5000-ml/

Jag blandar även i cement numera i smeten, så mycket jag kan bara inte färgen ändras och det brukar nog ligga runt 3-5% beroende på material. En del material som tex torv kan man ha hur mycket som helst i så då får man ta i med måtta.

334
289
LobsterPie:
Ni som har använt den här metoden med framgång. hur pass mycket lim har ni blandat med materialett?  jag testade att köra lite nyss på en probit men det blev mest till kladdiga korvar. vill man blanda typ 30/70 lim/material eller hur mycket lim vill man ha på ett ungefär? 

Det är jord/torv jag kör med ifall det spelar någon roll.

2966
1645
Hoggaforfan:
LobsterPie skrev:
Ni som har använt den här metoden med framgång. hur pass mycket lim har ni blandat med materialett?  jag testade att köra lite nyss på en probit men det blev mest till kladdiga korvar. vill man blanda typ 30/70 lim/material eller hur mycket lim vill man ha på ett ungefär? 

Det är jord/torv jag kör med ifall det spelar någon roll.

Jag brukar fukta torv något för annas suger det galet mycket lim men ja det blir kladdigt, hanskar är att rekommendera ;-)
Ramlar bitarna isär så har du för lite lim och du kan ha upp till du anar vitaktighet.

Försöker fundera i minnet vad det kan bli i blandburken jag använt nu och jag gissar på ungefär 1.5-2 dl lim, 0.5-1 dl cement, 1 dl vatten till 1 liter torr torv.

Blandmaterialet har viss påverkan för samma blandning i sand hade nog gett en ganska grå soppa.

334
289
LobsterPie:
Hoggaforfan skrev:

Jag brukar fukta torv något för annas suger det galet mycket lim men ja det blir kladdigt, hanskar är att rekommendera ;-)
Ramlar bitarna isär så har du för lite lim och du kan ha upp till du anar vitaktighet.

Försöker fundera i minnet vad det kan bli i blandburken jag använt nu och jag gissar på ungefär 1.5-2 dl lim, 0.5-1 dl cement, 1 dl vatten till 1 liter torr torv.

Blandmaterialet har viss påverkan för samma blandning i sand hade nog gett en ganska grå soppa.



Ah ja okej, så först torv+ vatten och sen i med limmet? Cement hoppar jag nog över den här gången tror jag. Men tack, jag ska testa igen imorgon och kolla om det blir bättre :)

2966
1645
Hoggaforfan:
LobsterPie skrev:



Ah ja okej, så först torv+ vatten och sen i med limmet? Cement hoppar jag nog över den här gången tror jag. Men tack, jag ska testa igen imorgon och kolla om det blir bättre :)

Jupp, torv+vatten+lim i den ordningen och det fungerar även utan cement. Tar man i lim sen vatten så är det en risk att det blir slabbigt och det kan ta en del material och lim att få ordning på det då.

120
62
neon:
Köpte pva lim men ryckte det var skit det klarar ej vatten så bra juh? .....

373
170
Anathawa:
Jag använder Titebond III, som har högsta vattentålighetsklassen och är helt giftfri. PVA-baserad.
Använder mer lim än substrat. Gillar att använda en liten del blomjord i, de finare partiklarna i den fyller ut, täcker, ger konsistens och färg. Kokostorv för att den är trådig och ger bra textur. Och ibland torv men vi har ingen vitmossetorv, tyvärr.
Torkad vitmossa är också trevligt att h i.

Frågan är ju vad du vill ha.
Vill du ha en hård yta?
Mycket lim och lite substrat.
Vill du ha nåt som liknar xaximplattor, där limmet bara binder ihop torv så att du kan odla i det, och det ska hålla kvar fukt?
Kör först samma som ovan för en tät bskgrund och bygg på med en blandning med betydligt mer substrat. Eller limma dit lite Epiweb eller xaxim ovanpå. och den väven jsg glömmer namnet på...

Trycka fast löst substrat ovanpå limmet i sista lagret är också nåt som ändrar utseende och funktion.

Men jag är teoretiskt frågande till cementen:
Att cement är starkt ska ju bero på att cementpartiklarna binder kemiskt till varandra under "brinningen" dä den härdar i kontakt med vatten. Alltför liten mängd cement borde betyda att de inte kan aggreggera?

Cement kan stärkas med sten och sand till betong, ofta tar man dubbelt sand mot cement. och lite akryl förbättrar egenskaperna, men knappast om man tillsätter mer än typ 5 procent. Då börjar man tappa. Sen kan man minska mängden vatten som behövs mha  andra tillsatser , superplasticerare, som gör den lösrinnig vid mindre vatten.

Med mindre vatten bildas en klart hårdare slutprodukt. Därför är jag också tveksam till hur nästan alla tutorials rekommenderar många tunna lager. Lättare att applicera, men minskar styrkan. Superplasticerare skulle kunna hjälpa där. Men frågan är om man då gjort flytspackel? Och om det i sig är ett problem?
Man kan fulblanda egen plasticerare genom att bara tillsätta lite diskmedel. Inte provat. 

Jag är osäker på vad husfix faktiskt innehåller?
Cement, och vad mer?
Vilka tillsatser och varför?
Och när man jämför det med foam coat, och deras boost, eller bounce?


Att det de fakto blir starkt att ha i lite cement i Pva substrat blandningen, är nog helt klart. Jag litar på Hoggas ecxperiment och praktiska erfarenheter.
Men varför? skullle stendamm ha samma eller tom bätttre effekt?
I fuktigt tillstånd är det ju praktiskt att cementen binder blandningen och förtjockar, men hur mycket cementegenskaper finns kvar?

Jag testade ett par prover med 10 delar lim, en del cement och tvärtom. Med olika substrat. Med och utan tygremsor för att jag hade lite ideer om att bygga med dem. Gjorde inga hållbarhetstester på det  och hade inte ren cement så fick köra på husfix, så inga svar att ge utom att nästan alla varianter verkar bli bra nog!
:)
Inget jag provat har varit direkt dåligt, utom enstaka försök som gett torr smulbar yta av husfix som antagligen inte brunnit tillräckligt.

Använder man renare cement ska den hållas fuktig. Det är så den kan reagera och härda. minst en vecka bör man hålla på och duscha den. Och den påverkar vattnet starkt i pH. Därav är ju pvametoderna  smidigare: har manamfibier vill man ha pH under kontroll.

Men hur mycket vatten når cementen då PVA härdat nästa dag? Förblir det obrunnet? har det nån partikel mer cement att fästa i alls?

Så ja, det funkar säkerligen, men jag kommer försöka orka köpa en säck mosaikfästmassa att testa innan jag slutar experimenten. 

I de tropiska har vi alltså lim med sand och substrat.
I ökenterrariet pva, husfix och sand hittills.Och pigment.
Om det visar sig att vit mosaikfästmassa håller lika bra eller bättre testar vi den, med sand och pigment, och kör testbitar på den med och utan pva. :)

2966
1645
Hoggaforfan:
neon skrev:
Köpte pva lim men ryckte det var skit det klarar ej vatten så bra juh? .....

Vilken sort och var det 100% torrt innan det kom vatten på?

Anathawa skrev:

Men jag är teoretiskt frågande till cementen:
Att cement är starkt ska ju bero på att cementpartiklarna binder kemiskt till varandra under "brinningen" dä den härdar i kontakt med vatten. Alltför liten mängd cement borde betyda att de inte kan aggreggera?

Cement kan stärkas med sten och sand till betong, ofta tar man dubbelt sand mot cement. och lite akryl förbättrar egenskaperna, men knappast om man tillsätter mer än typ 5 procent. Då börjar man tappa. Sen kan man minska mängden vatten som behövs mha  andra tillsatser , superplasticerare, som gör den lösrinnig vid mindre vatten.

Med mindre vatten bildas en klart hårdare slutprodukt. Därför är jag också tveksam till hur nästan alla tutorials rekommenderar många tunna lager. Lättare att applicera, men minskar styrkan. Superplasticerare skulle kunna hjälpa där. Men frågan är om man då gjort flytspackel? Och om det i sig är ett problem?
Man kan fulblanda egen plasticerare genom att bara tillsätta lite diskmedel. Inte provat. 

Jag är osäker på vad husfix faktiskt innehåller?
Cement, och vad mer?
Vilka tillsatser och varför?
Och när man jämför det med foam coat, och deras boost, eller bounce?


Att det de fakto blir starkt att ha i lite cement i Pva substrat blandningen, är nog helt klart. Jag litar på Hoggas ecxperiment och praktiska erfarenheter.
Men varför? skullle stendamm ha samma eller tom bätttre effekt?
I fuktigt tillstånd är det ju praktiskt att cementen binder blandningen och förtjockar, men hur mycket cementegenskaper finns kvar?

Jag testade ett par prover med 10 delar lim, en del cement och tvärtom. Med olika substrat. Med och utan tygremsor för att jag hade lite ideer om att bygga med dem. Gjorde inga hållbarhetstester på det  och hade inte ren cement så fick köra på husfix, så inga svar att ge utom att nästan alla varianter verkar bli bra nog!
:)
Inget jag provat har varit direkt dåligt, utom enstaka försök som gett torr smulbar yta av husfix som antagligen inte brunnit tillräckligt.

Använder man renare cement ska den hållas fuktig. Det är så den kan reagera och härda. minst en vecka bör man hålla på och duscha den. Och den påverkar vattnet starkt i pH. Därav är ju pvametoderna  smidigare: har manamfibier vill man ha pH under kontroll.

Men hur mycket vatten når cementen då PVA härdat nästa dag? Förblir det obrunnet? har det nån partikel mer cement att fästa i alls?

Så ja, det funkar säkerligen, men jag kommer försöka orka köpa en säck mosaikfästmassa att testa innan jag slutar experimenten. 

I de tropiska har vi alltså lim med sand och substrat.
I ökenterrariet pva, husfix och sand hittills.Och pigment.
Om det visar sig att vit mosaikfästmassa håller lika bra eller bättre testar vi den, med sand och pigment, och kör testbitar på den med och utan pva. :)

Kan tyvärr inte svara på varför det fungerar men antagligen binder cementen med materialet snarare än varandra men gissar bara.
Första provbiten (sand+lim+cement) var ca 2mm tjock och hade en liten pigg som en försökte bryta av, han tog i så handen darrade men det höll. Ren cement hade brutits av är jag övertygad om. Exakt varför kan inte jag svara på men det hade varit kul att veta.
Jag tror att cementen och limmet kompleterar varandra, cement för styrka och lim för seghet.

Jag har sällan tålamod att köra många tunna lager utan blir ett tjockt som sen får torka, brukar bli ungefär 1-1.5 cm. Det är bara med akryl som jag kör många lager.

Jag TROR att husfix är en blandning med cement och gips men har inte hittat någon bra innehållsförteckning utan oftast står det bara "portland cementbaserad". Någon som vet exakt får gärna svara

Stendamm har inte samma effekt men fungerar bra att använda som blandmaterial medans akvariesand verkar vara helt värdelöst att blanda med, det blir lätt en smulig blandning som ramlar sönder. Gissning är att det är för runda korn på akvariesanden så varken lim eller cementen fastnar.

Förtjockningseffekten är försumbar, det är detsamma med mer blandmaterial.

Cement som härdar ska hållas fuktig men det härdar även utan vatten, anledningen att man funkat är för att det inte ska härda för fort och spricker. Det är mindre problem på tunnare lager verkar det som då jag har gjutit in en del värmekablar och startat kabeln direkt och ännu har ingen spruckit. Däremot sprack min vattenbakgrund i pågående bygget en del men det är faktiskt första gången det händer mig.
Fukten som cementen härdar med kommer när man blandar ihop det så redan då börjar det härda.
Då limmet torkar och cementen härdar så är cementen härdar redan innan pva har torkat i ett tjockare lager samt att pva håller fukten så cementen torkar i en fuktig miljö, det är i alla fall min teori.

Tror jag svarade på allt (Puh!) :-P

120
62
neon:
[quote=Hoggaforfan]
Vilken sort och var det 100% torrt innan det kom vatten på?

ja jag lät det torka i 3 dagar/ köpte det här det var faktist du som rekommenderade det?! www.kontorsgiganten.se/lim-allround-5000-ml-9275803
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild