Folk i köp och sälj.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
16
JoakimO:

Är det vanligt att folk inte fullföljer sin försäljning här på sidan? Finns det något "rödningssystem" gentemot oseriösa säljare/köpare?

 

H//Jocke


2966
1645
Hoggaforfan:
Nej är väl inte jättevanligt, men det händer väl då och då, brukar göra det när människor är inblandade.
Finns ingen varningslista, däremot en lista med lyckade affärer:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2249



Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Däremot är det alldeles för vanligt att folk som "ska köpa djur" skiter i det i sista sekund eller när dom fått bilderna att titta på :) Därför kräver jag numera alltid en handpenning på djur man ska hålla på åt folk, varit med flertalet gånger att köparna försvinner eller inte går att kontakta efter ett tag.

 

Min erfarenhet vad gäller säljare är att affärerna blir av i största mån, gäller ju att vara & visa sig seriös både som köpare & säljare.

Sen tycker jag folk borde lägga mer energie på sina annonser, vimlar ju av taskigt utförda annonser utan pris, bild & annan information man som köpare vill veta, skärpning! :)


16
16
JoakimO:

Många bra poänger från er båda.

Man blir bara så jäkla frustrerad, man har fört en dialog då man "klämmer och känner" på personen i den andra ändan och likaså gör motparten.

Men ibland känns det som att motparten sitter och info fiskar (kan vara jag som är över nojjig, har blivit av med X-antal tusen i ormar i min tidiga karriär)  och sen POFF upp i rök. Jag vet inte, jag får olustiga vibbar av det. Vilket resulterat i att jag inte gärna nämner vad jag "sitter på" sas. Vilket är jävligt mökigt, för nörd som man är så pratar jag gärna pyton och snok mest hela dagarna, och framför allt om mina egna :D

Ja Jonas alldeles för lite info i annonserna (kanske varit med om samma som än själv och blivit bestulna?)

Men att då inte vara tillmötesgående med viktig info och mer eller mindre tycker att det är jobbigt med frågorna, se då till att infon finns i annonsen!

För jag tror att det också är lite bidragande, ingen vill köpa/sälja ett djur man inte vet varken bu eller bä om.

Medans motpart upplever det som ett gissel och lägger ner istället, då det blev jobbigt att svara på frågor/ställa frågor.

Kanske något typ av standard formulär för köp och sälj skulle vara på sin plats?

Mvh//JoakimO

Måste bara säga att det är jävligt roligt att det finns en sådanhär mötesplats för oss "nördar" synd att man inte hittade hit tidigare bara :)


593
551
Redfoot:
För att inte tala om alla dessa intressekollar, eller bilder skickas vid intresse, blir bara så trött.
/R

741
681
Binks:
Jag tror jag inte skulle köpa en orm helt osedd, och lägga handpenning på en orm man inte har någon aning alls om hur den ser ut.
Så att begära bilder på djur av intresse ser jag som en själklarhet, men sen kanske de finns folk som tar de till en överdrift?

14
22
Turdus:
Jag har under vintern sålt av alla djur och tillbehör. Och då kryper det sämsta med denna hobby fram. Alla som bara snackar men aldrig får tummen ur. Dom som man avtalar tid med men aldrig kommer. Dom som hör av sig och vill köpa nån djur men ett par dagar senare upptäcker personen att hyran skulle betalas också. Eller så vill köparen gärna byta djur mot nåt annat. Tex tvspel, mopeder och datorer. 
Vissa vill köpa nåt. Sen kommer dom på att det visst var 65 mil hit. Men jag kanske kan frakta hem sakerna åt dom? Gärna gratis. Och då måste jag bära in det också. .
Idag skulle två personer komma och hämta grejer.  1 kom, den andre fick väl nåt bättre för sig. Eller så var det något av ovanstående som inträffade.  


187
221
Moova:

Binks skrev:
Jag tror jag inte skulle köpa en orm helt osedd, och lägga handpenning på en orm man inte har någon aning alls om hur den ser ut.
Så att begära bilder på djur av intresse ser jag som en själklarhet, men sen kanske de finns folk som tar de till en överdrift?


Håller med. 

När jag köper spindlar så skiter jag i bilder eftersom att jag vet hur arten jag köper ser ut. 

Dock skulle jag aldrig köpa orm/ödla osv utan at ha sett djuret. 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Binks skrev:
Jag tror jag inte skulle köpa en orm helt osedd, och lägga handpenning på en orm man inte har någon aning alls om hur den ser ut.
Så att begära bilder på djur av intresse ser jag som en själklarhet, men sen kanske de finns folk som tar de till en överdrift?


Håller helt med, en bra annons innehåller minst 1 bra bild av djuret ifråga. Finns det inte får man räkna med mängder av förfrågningar av en bild på djuret :) Jag skulle heller inte köpa ett djur osett! 

Ibland undrar jag varför folk skriver bild skickas vid intresse.. varför inte lägga ut bilden om den finns så slipper man massa onödiga mail :) men men det är jag det & det finns flera sätt som funkar. 


61
38
skialp:
Då jag sitter och kollar en del annonser nu så skulle jag uppskatta om säljare anger kön och ålder på djuren. Och vet man inte kan man ange det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild