Vad är detta för en liten krabat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
0
hnnn:

Fick rådet att fråga här inne, för här skulle tydligen vara väldigt kunniga reptil/ödle-människor ;)

Okej, vi fick in denna lilla krabaten i en leverans med syrsor på jobb för några veckor sen och jag har äntligen lyckats få lite bilder på "honom". Det skulle vara väldigt roligt att veta vad det är för något (både för att "han" ska kunna få så bra förutsttningar som möjlig och anpassad inredning och föda efter "hans" behov. Och för att jag bara är hemskt nyfiken!). 

Min gissning är en form av gecko...?

Den har vuxit väldigt mycket på bara några veckor och är väl nu kanske en 10-12cm med svansen. "Han" har säkert mer än dubblats i storlek sen han kom, så det verkar ju inte direkt gå någon nöd på "honom" ;) Väldigt snabb och skygg.

Bilderna är tyvärr tagna med mobil, så därför är inte kvalitén super.

 


2048
773
psyjoh:
Jungfrugecko skulle jag tippa på. Ser dock inte så jättwbra.
Alltså blir det då en hon och inte en han då det bara finns honor av dem. Iböand dyker det upp en hane då och då men väldigt sällan. Finns skötselråd här på sidan. 

7
0
hnnn:
Jag har försökt googla runt lite själv också, och jag tycker att den är ganska så lik en "husgecko"...

7
0
hnnn:

psyjoh skrev:
Jungfrugecko skulle jag tippa på. Ser dock inte så jättwbra.
Alltså blir det då en hon och inte en han då det bara finns honor av dem. Iböand dyker det upp en hane då och då men väldigt sällan. Finns skötselråd här på sidan. 


Okej. Tack för svar. Skulle säkert kunna stämma.

Om det "bara" finns honor, hur förökar dom sig då?


18
3
Dinos:
Varför får jag aldrig något kul bland syrsorna bara syrsor. :D

Definitivt en gecko men vilken sort det är vågar jag inte svara på, det låter jag experterna här göra. 

2048
773
psyjoh:
Därav namnet jungfrugecko. De är jungfrufödare, eller äggläggare rättare sagt. 
Mycket möjligt det är en husgecko oxå. Samma förutsättningar dock. Lite halvfuktigt, äter små insekter och mosad frukt/cgd. Vet inte om husgeckon äter frukt dock. 

2966
1645
Hoggaforfan:
hnnn skrev:


 

Okej. Tack för svar. Skulle säkert kunna stämma.

Om det "bara" finns honor, hur förökar dom sig då?


Därför de heter jungfru. :-)
Det är den ultimata versionen av kvinnokamp

Här har du hela förklaringen:
sv.wikipedia.org/wiki/Partenogenes 

7
0
hnnn:

psyjoh skrev:
Därav namnet jungfrugecko. De är jungfrufödare, eller äggläggare rättare sagt. 
Mycket möjligt det är en husgecko oxå. Samma förutsättningar dock. Lite halvfuktigt, äter små insekter och mosad frukt/cgd. Vet inte om husgeckon äter frukt dock. 


Jaha, där ser man. Intressant..!

Denna är väldigt fötjust i syrsor iaf. En å annan mjölmask har gått ner, men frukt eller så har den inte varit så intresserad av. 


7
0
hnnn:

Hoggaforfan skrev:

Därför de heter jungfru. :-)
Det är den ultimata versionen av kvinnokamp

Här har du hela förklaringen:
sv.wikipedia.org/wiki/Partenogenes 


Fascinerande! 


903
509
Evanjeline:

Det där är väl ingen junfrugecko? Jag håller med om att färgen stämmer, men huvudet har fel form och alldels för kraftigt. Är inte den lite stor också? Jag gissar på husgecko.

Rullar den ihop svansen till en spiral? Jungfrugeckos gör det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild