Tiger Leg Monkey Frog Phyllomedusa hypocondrialis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

278
47
Boboo:
Hej alla ni,

Tänkte på sikt införskaffa
Tiger Leg Monkey Frog
Phyllomedusa hypocondrialis
Blir som vuxen: 6 cm.
Föda: Insekter
Temperatur. 22-28 grader.
Härkomst: Sydamerika
Rekomenderat terrarium 45x45x60


Jag har ett akvarium ca 500 liter.
Ungefär stlk mått:
längd ca 1 meter bredd ca 1 meter höjd ca 60-75cm 


eftersom grodan är nattaktiv går det att ha ngt djur på dagen i samma terrarie miljö tänker mig sköldpadda första som slår mig som bor i tropikerna i Samma typ av områden ???

(Djuret måste klara fuktigt habitat så klart)

har inge koll vill gärna höra vad ni har för idéer tankar? 

Finns bättre alternativ med natt aktivitet och dag aktiva djur som passar bättre ihop ovan beskrivna mått?

tack för alla svar...
Med vänlig hälsning, 
b



2966
1645
Hoggaforfan:
Det fungerar men tänk på att hypochondrialis vill inte ha det fuktigt, helst med mycket ventilation.
De bor i trädtopparna så fukten försvinner snabbt efter ett regn.

Däremot fungerar det om du lyckas ha fukten på marknivå eller mindre del. Bara inte med mindre djur då de är glupska, jungfrugeckos är mums tydligen.
Jag har D. tinctorius med mina och aldrig märkt av stress eller problem mellan individerna och de visar varandra hänsyn och undviker sovplatserna. 

Jag hade lagt ditt akvarium på sidan så djupet blir 60-75 och höjd/bredd 1m. Blir lite utskärning för ventilation med.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Att blanda arter medför alltid en risk. Sköldpaddor behöver i regel vattendel och solplats så det kan bli lite knepigt att få in på ett bra sätt utan att grodan kan skadas av lampor samtidigt som sköldpaddan får UVB (Går ej genom glas).
Skulle grodan hoppa ner i vattnet så skulle säkert sköldpaddan försöka ta sig ett bett med :)

Men nog om det. P.hypocondrialis är snygga grodor. Men lite som Hoggaforfan är inne på så gäller det inte att ha det för fuktigt. Ofta tror man att grodor ska ha det helt genomfuktigt konstant, men så är det inte. Många arter producerar ett vaxliknande sekret för att skydda deras skinn under dagen då de sover. Phyllomedusa sauvagii är väl mest känt för detta då de t.o.m sitter och solar på dagarna. Vatten bör det alltid finnas tillgång till dock och självklart bör man spraya ordentligt emellanåt också.

Alternativ till nattaktiva och dagaktiva djur har jag inte direkt. Det är inte så att djuren växlar av varandra helt och hållet utan även dagaktiva djur är vakna vid skymningen då nattaktiva börjar vakna. Om det är viktigt att blanda arter, så hade jag nog haft småfiskar i vattendelen eller något liknande.

Lycka till!

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Beroende på vem i hobbyn du frågar kan du nog få det svar du vill ha :) Men generellt brukar man säga att det aldrig funkar bra i längden att hålla olika arter instängda på en liten yta, vilket akvarium & terrarium är utmärkta exempel på :) 

Bättre är då att dela av akvariet med en skiva som du siliconar fast, vipps så har du 2 terrarium att inreda för 2 olika arter :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild