Exo terra pt-2599 äggkläckare problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

159
55
Rille2005:
Jag har en exo terra pt-2599 inkubator / äggkläckare. Har använt den någon månad nu utan problem men nu helt plötsligt ställer den in sig själv på 32 grader... oavsätt vad jag ställer tempen på så går den upp till 32 o stannar där. Vad är fel? Vad kan jag göra? Vill ju inte ha bara leopardgecko pojkar. 

2048
773
psyjoh:
Har du provat mäta med en annan temp så det inte bara är tempen i kläckaren det e fel på o inte termostaten?
Annars är ju exoterras teknik inte känd för att hålla så länge. Borde ju vara garanti kvar?

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
Har du provat mäta med en annan temp så det inte bara är tempen i kläckaren det e fel på o inte termostaten?
Annars är ju exoterras teknik inte känd för att hålla så länge. Borde ju vara garanti kvar?




har ingen extra temp just nu....
köpt beg tyvärr så har inget kvitto :-(

2048
773
psyjoh:
Har aldrig använt den kläckaren men kanske är någon sparad inställning man kan ändra?

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
Har aldrig använt den kläckaren men kanske är någon sparad inställning man kan ändra?

Finns bara on off och temp upp temp ner och belysning...

2048
773
psyjoh:
Ok..
Mitt tips är iaf att stoppa in mätaren till en digitaltemp och kolla så kläckaren visar rätt. Sen många termometrar visar ju +-2grader. Så det gäller att ha något bra för att kunna vara säker...

Själv brukar jag bygga mina egna kläckare och ha doppvärmare med termostat för ett par hundra kronor som värmekälla. Blir billigare att byta ut när det går sönder. 

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
Ok..
Mitt tips är iaf att stoppa in mätaren till en digitaltemp och kolla så kläckaren visar rätt. Sen många termometrar visar ju +-2grader. Så det gäller att ha något bra för att kunna vara säker...

Själv brukar jag bygga mina egna kläckare och ha doppvärmare med termostat för ett par hundra kronor som värmekälla. Blir billigare att byta ut när det går sönder. 




Tryckte in en digitaltemp nu o den visar 28.7 medans kläckaren visar 32....
Har även provat att dra ut strömsladden ett längre tag för att nollställa men det hjälper inte...

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Jag brukar använda ett par olika termometrar när jag behöver hålla extra koll på tempen i exempelvis äggkläckaren, vågar inte förlita mig på en ända när man har värdefulla ägg :) 

Det finns ju annars väldigt enkla äggkläckare att bygga som jag personligen tycker är mycket bättre & säkrare än exo-terras produkter, inget fan av märket då jag tycker dom är för dyra :P 

Hur gammal är kläckaren? Den kanske håller på gå sönder? 

Men mät med ett par olika tempar tycker jag, 28,7 till 32 grader är ju en rätt stor skillnad för många ägg..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild