Måla/spraya formplyfa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Ja nu är det väl inte direkt själva terrariet denna frågan handlar om, men ja. Jag ska börja snickra terrarium snart, blir i formplyfa. Dock vill jag inte ha en rödbrun ful klump i sovrummet, utan jag vill ha det vitt. Då är frågan hur det funkar att måla på formplyfa?

Måste jag rugga upp ytan, eller går det köra primer/färg/lack direkt på utan att rugga?


590
365
SweBoa:
hej du måste matta ner ytan, räcker med grå eller rödduk, ska du sprut lacka måste du lägga en grund om du verkligen vill få en fin slät yta, och så minskar det att det lyser igenom 

182
87
Mrjansson92:
Ett litet tips som funkar är venyl/dekorplast, finns att köpa i vissa byggvarubutiker eller på nätet, det fäster på glas så är ingen risk att det är för blank yta eller så på formplyfa =) bara att kleta på som ett stort klistermärke, jag har själv precis gjort det på ett bygge i formplyfa =) såhär blev mitt =)



dock så ska kanterna på mitt täckas med L-lister sen men ah, du fattar nog hur jag menar iaf =) är inte speciellt svårt att få på vinylen heller tycker jag =)
Lycka till men bygget =)

165
186
denka:
Köp vit tapet å tapelsera :) lr nån shysst har ja gjort blev najs som föän

741
681
Binks:
Jag har målat direkt på en av mina, och där någon antagligen petat med chipsfingrar lossade färgen ganska lätt.
Annars lossnar färgen vid minsta skrapning så även jag skulle rekommendera att man ruggar upp ytan med lite sandpapper och torkar av ytorna med Aceton innan.

2048
773
psyjoh:
Den här vinylen som man klistrar på var smidigt. Såg de hade det i färgaffären här hemma. 
Finns skitsnygga mönster och bilder, nästan som en tapet. 

165
186
denka:
Va kosta den vinylen? Ca

953
1840
peter54:
Ska du måla rekommenderar jag både ruggning och primer först. :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1440

182
87
Mrjansson92:
denka skrev:
Va kosta den vinylen? Ca

Den jag köpte köpte jag på en byggvarubutik här i Karlstad som heter Stuvbutiken, just den här modellen va 67cm bred om jag minns rätt och dom tog 49:-/m för den =) fanns även bredare och smalare =) jag har tidigare köpt på Coop bygg i färdiga rullar av olika längd och bredd, minns dock inte pris på dom =/

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Tack för alla svar! Blir att rugga & tvätta innan primer åker på.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild