Fisk till fiskätande ormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
1
iawmd:
Håller mig vanligtvis till spindlar och andra kryp och låter sambon sköta ormarna, men har på senare tiden blivit mer och mer intresserad av att utöka min ormsamling i framtiden och har då glidit in på snokar så som Natrix maura & Nerodia fasciata. Det jag undrar är: Vart får folk som håller dessa ormar tag på foder? Vet att det säljs mört och löja här och där som bytesfisk. Vet även att det såklart går att fånga eget på sommaren samt att pinkis med fiskdoft brukar funka ibland. Men bortsätt från det, finns det inget enklare sätt att få tag på fisk att mata med? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Går väl att ha en odling med guppys eller så? De sprutar ju ur sig ungar
Banderad kan nog nämna någon bra art

16
1
iawmd:
Hoggaforfan skrev:
Går väl att ha en odling med guppys eller så? De sprutar ju ur sig ungar
Banderad kan nog nämna någon bra art

Jo, har läst om folk som matat med guppys men verkar inte vara så vanligt. Fast vad jag fattat det som så ska te.x Nerodia fasciata äta ganska ofta och med tanke på att guppys inte är sådär superstora så kanske det är lite krånligt att hålla igång odlingen.

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Jag köpte färsk fisk från fiskbilen eller citygross. Filéea lagom stora bitar, frys in i istärningslåda ex. 

Viktigast att tänka på bara är att inte ge fisk som innehåller tiaminas.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) är lätta att odla och är nog lagomt stora.
www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1
www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=198

16
1
iawmd:
PinupZombie skrev:
Jag köpte färsk fisk från fiskbilen eller citygross. Filéea lagom stora bitar, frys in i istärningslåda ex. 

Viktigast att tänka på bara är att inte ge fisk som innehåller tiaminas.


Det känns ju riktigt smidigt! Ska kolla med City gross och fiskhandlarn som brukar stå utanför. Tack för tipset!

16
1
iawmd:
Fredrik89 skrev:
Zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) är lätta att odla och är nog lagomt stora.
www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1
www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=198

Tack för tipset! Varit rätt sugen på att hålla fiskar så kanske passar bra att börja odla som foder.

1
0
85freedom:
PinupZombie skrev:
Jag köpte färsk fisk från fiskbilen eller citygross. Filéea lagom stora bitar, frys in i istärningslåda ex. 

Viktigast att tänka på bara är att inte ge fisk som innehåller tiaminas.

Sötvattensfiskar kanske är värt och tillägga.

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

85freedom skrev:

Sötvattensfiskar kanske är värt och tillägga.


Hur menar du nu?

Finns tiaminas i både söt- & saltvattensfiskar. Karpfiskar exempelvis är överlag rika på tiaminas, men det är saltvattensfiskar som sill & strömming också. Så man måste ta både vattentyp och fiskart i beaktning vid val av födofisk.

Eller var det något jag inte fattade med ditt tillägg?


953
1840
peter54:
PinupZombie skrev:


Hur menar du nu?

 

Finns tiaminas i både söt- & saltvattensfiskar. Karpfiskar exempelvis är överlag rika på tiaminas, men det är saltvattensfiskar som sill & strömming också. Så man måste ta både vattentyp och fiskart i beaktning vid val av födofisk.

Eller var det något jag inte fattade med ditt tillägg?



Den kommentaren handlade väl om saltet, inte om tiaminas som jag förstod det. Sedan måste man väl tillägga att hela fiskar alltid är att föredra framför fiskkött och att om man använder mycket rent fiskkött, behöver man berika med kalk och eventuellt även vitaminer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild