Jag håller med om att man inte ska ha skäggagamer som "katter" men... jag har olika ödlor hemma och... skäggagamer är annorlunda. Alla jag haft hand om vill gärna komma upp och springa omkring ett tag eller sitta på min axel och se sig omkring från hög nivå, de verkar tycka det är spännande att se nya saker. När de fått göra det blir de lugna och trivs sedan igen att sitta och slappa under sollampan.
Förutom skäggisar så har jag också en Leopardgecko.. den vill också gärna komma upp en stund, faktiskt vill den komma upp varannan kväll konstigt nog. Då klänger den upp på en lian och krafsar mot glaset. När jag sticker ned handen kravlar den upp på på armen. Den verkar tycka det är spännande att kravla omkring på en jacka jag lägger ned på golvet (många skrymslen, kullar och dalar att klättra i.) Den får bara vara uppe ca 20 minuter men det verkar räcka för att den ska bli "nöjd".
Jag tycker de ödlor som klart visar att de vill ut på äventyr utanför terrariet en stund ska få göra det. Jag ser inte att de kan ta skada av det - tvärtom. Man märker ju om det är något de vill göra eller inte. Min R.Chahoua till exempel, gillar inte att gå "ut" och heller inte min kameleont (ja, det är väl ingen kameleont som vill det egentligen...).
När det gäller ormar är det faktiskt samma sak. De som vill ska få komma ut, de som inte vill slipper. De ormar jag haft hand om har velat komma ut och ringla omkring en stund, de har de klart och tydligt visat/bevisat.
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att tvinga något djur att mot sin vilja sitta "inlåst" 24 timmar om dygnet är djurplågeri.