Växter till albolabristerrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hej!

Skulle behöva tips på någon växt som bryter av det gröna lite i mina albolabris terrarie, gärna någon blommande!

Har för närvarande murgöna, arabiskt kaffe och två andra mindre klättrande växter som jag inte kan artnamnet på.

Så några bra förslag på rödbladiga och/eller gärna blommande växter som skulle kunna trivas i ca 24-29 grader och relativt hög luftighet (har inte mätt) men regnsystemet går 1ggr/dagen vissa dagar 2ggr/dag är ju alltid blött i jorden i princip.

Så ös på med ideer =)

Mvh Jonas



47
5
robin_:
fitonia är ju riktigt snygga, finns både med röda och vita "ådror" i bladen. dom är dock markväter, om de nu va så att du bara sökte klätterväxter

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Dom var snygga, får bli någon sådan och komplettera med då!

Men söker fortfarande någon klättrande eller högre planta för att få lite variation även högre upp.

114
73
Lunde:
Tradescantia zebrina kanske kan vara nåt? 

321
444
Daniel_S:
Oj finns ju massor :)
Men här nedan kommer iallafall några förslag.
Du måste ju inte ha en hög växt bara för att du vill ha variation på höjden, finns ju även epifyter som du kan plantera höre upp såsom neoregelior, tillandsior, vrieseror som vissa av dom blommar väldigt snyggt!

Epfyter:
Vriesea era
Vriesea carinata
Tillandsia ionantha (vissa varianter blir riktigt färgglada)
Tillandsia lindenii
Cryptanthus Bivittatus & fosterianus (min personliga favorit av alla växter)
m.fl.

Om du vill ha en högre planta att sätta i botten så kan jag rekommendera (vet ju dock inte hur högt terrarium du har):
Guzmania (även dessa epifyter, men passar bra att sätta i botten.
Anthurium scherzerianum
Philodendron (finns arter med mörkröda/olovfärgade blad), både klätrar och blir höga 

Andra snygga tropiskt levande växter med annan kulör än grön på bladen:
Peperomia caperata

MVH
Daniel

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Väldigt sen respons från min sida men tackar för era svar =) Fler dysor beställda nu så blir och ge sig ut och köpa växter i dagarna !

Mvh Jonas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild