Utedamm med axoloter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Såg lite diskussioner i chatten om utedammar, och började fundera lite.
Skulle man kunna ha axoloter i en utedamm?
Jag tänker spontant att temperaturen inte vore något problem, kanske har fel.
Men hur skulle det vara med rovdjur?
Vad finns det för rovdjur i sverige som potentiellt sett skulle kunna sno åt sig en axolot?
 

35
5
Fridelisan:
Det första jag kommer att tänka på är väl att rovfåglar över lag skulle kunna komma åt dem om man inte bygger något sorts skydd. Men det beror ju också på hur man bor. Frispringande katter kanske också kan tänka sig att fiska upp någon om de kommer åt? 

273
3
117:
Det finns fåglar vars enda byte är fiskar och groddjur, men jag tycker inte att du ska oroa dig över det, men fånga sin mat i sjöar, sen tror jag att dem flesta utedamarna är för små för fågrln att landa i och upp igen, tror inte det blir några problem med det.

Mvh Dragon

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det känns ju rätt ovanligt med att just ha vattensalamandrar (icke inhemska) i en damm. Flesta kör ju antingen med fiskar eller sköldpaddor. Så hade varit kul att höra ifall det var någon anledning förutom preferens till att folk inte har t.ex. axoloter i deras dammar. Eller om det faktiskt är så att jag har fel, och att det finns folk med salamandrar och andra reptiler i deras dammar.

273
3
117:
Jag har faktiskt aldrig sett eller hört att någon har haft vattensalamandrar i en utedamm, jag hade en kompis en gång som hade en stir utedam och där hade dem bara fiskar tills en dag då han och hans kompis ''råkade'' förgifta hela utesamen och alla dog.
 

6
0
fastmek:
Med tanke på deras livsstil bör det inte vara några bekymmer och i regel brukar de ju kunna gömma sig ganska bra så tror inte de e fåglarnas första val.
Vet dock inte hur de påverkas av direkt solljus och stora temperaturökningar under de få sommar dagar vi har i Sverige (kan bli ganska varmt i mindre dammar)
Syrran har 2st vita och en svart och jag har damm :) kanske vore något..

356
177
krypet:
Vad til de för temperatur? Är det någon risk att de skulle kunna klara sig under vintern?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Axoloter är väldigt tåliga djur, och vill ha det rätt så kallt. Att lämna dem i dammen över vintern beror ju självklart på hur djup dammen är. Helfrusen damm hade de definitivt inte klarat av ;)
Har läst på lite, och hittat information om att de klarar sig bra i dammar så länge temperaturen inte går under 10-12 grader på vår-höst.
Har man en damm som inte blir genomfrusen över vintern, skulle de väl potentiellt sätt  kunna klara sig. Men det kanske inte är något att rekommendera.

356
177
krypet:
Jag gissade att de skulle kunna klara rätt låga temperaturer. Då är det viktigt med rymningssäkra dammar så att de inte råkar sprida sig och ställa till det i naturen. Jag tror inte risken är så stor, men det är något som alltid är viktigt att tänka på om man har djur ute.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Just med axoloter så är det ju helakvatiska, vilket gör det rätt så rymningssäkert ;) Värre med t.ex. sköldpaddor etc som faktiskt kan ta sig upp på land.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild