Storlek på ventilationshål?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Hur stora bör hålen vara i en smartstorelåda för orm? Måtten är jag osäker på, men under 80 cm längd.

Bör jag ha en rad i mitten, en högst upp? Hur många hål?

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Jag brukar göra hål i halva locket och två rader båda kortsidorna, med en lödpenna så att hålen blir relativt små och "mjuka" i formen.

109
19
carolineleven:
Låter bra, tack för rådet.

Jag prövade.



Hur blev det?

953
1840
peter54:
Varför ska man ha hål i locket?

127
20
Scorx:
Finns ingen anledning till att ha hålen i locket, Sätt dom högt upp på ena kortsidan o i mitten på andra kortsidan.

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Beror ju på vad man ska ha i, men jag har märkt stor skillnad på att bara ha hål i lådan, och att ha hål i både låda och lock.

953
1840
peter54:
PZ
Men det är en låda som inte är helt olik formen på ett terrarium och venthål i taket på ett terrarium är egentligen inget annat än utsläpp för fukt och värme. Därför frågade jag (mest retoriskt) varför man ska ha hål i locket. Om de hål man gjort i gavlarna är otillräckliga är det väl bättre att ta upp fler hål där tänker jag. Men visst, det beror ju på vad man ska ha för djur i lådan, men om det är en reptil som behöver högre luftfuktighet än de 30% RH de flesta lägenheter håller, så skulle jag inte rekommendera hål i locket.

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Jag har uppelvt mycket större tendenser till mögel, och surt underlag utan ventilationshål i taket.


953
1840
peter54:
PZ 
Har du provat att öka antalet hål i gavlarna vid de tillfällena istället för att ta hål i locket?

När jag har dragit upp kungssnokarnas kullar har jag haft dem i godislådor den första tiden och aldrig upplevt mögel.

2966
1645
Hoggaforfan:
Peter är ventilationsguru så det han säger är värt att testa :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild