Bakgrundsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

2048
773
psyjoh:
Så nu är nästa bakgrund i full gång ;)
Ska prova en liten annan teknik nu så det blir lite mer 3D över det hela. 

2048
773
psyjoh:
Var ett tag sen jag uppdaterade. Bygget har stått still. Skäggisäggen är beräknade att kläckas nästa helg så detta terrariet måste vara klart tills dess. Så nu får man lägga på ett litet kol ;)
Känner mig inte riktigt lika nöjd som med förra men vi får se hur slutresultatet blir. Hoppade över fogskummet denna gång. Färgen blev dock mkt bättre. Provade bara lite på sidan för att se hur det blev. 

2048
773
psyjoh:
Första lagret fix på. Lär bli ett eller två tunna lager till och lite ifyllnad av små missar. I detta terrariet blev det en enkel, snabbgjord bakgrund. Tänkte fokusera mer på inredningen med sand lera o grenar i detta terrariet då vår ena hane som kommer flytta in i detta rör sig mer på markytan än att klättra. Blir ingen mer uppdatering nu förrän bakgrunden är klar. Har fix i ett par olika nyanser jag tänkte prova och se hur det blir.

Efter detta är klart återstår minst 2 bakgrunder till. En till leon när han flyttar och även några till de små skäggisarna. De har jag mer tid att lägga på så de lär bli mer detaljerade. 

11
3
HakanL:

psyjoh/

En metod som jag använt mig av vid ett par byggen var att grunda med en färg och sedan använda sprayafärg i olika kulörer på lite avstånd så att det fördelar sig tunt och fint.
Det skapade fina schatteringar och förstärkte "realismen" i burken.

/mvh


2048
773
psyjoh:
Tänkte ha denna som grund. Det är dock inte torkat på bilden. Sen tar jag en lite mörkare i alla sprickor o vrår och sedan tänkte jag prova att spraya på pigmentet jag använt på de ställen som ska vara ljusast. Får se hur det blir. 

2048
773
psyjoh:
Vad är det för sprayfärg du använt?
Har minst 2 bygge till så kanske ska prova det i måt av dem...?

11
3
HakanL:

psyjoh/

Minns inte riktigt (det är 15-20 år sedan).
Tror inte heller att det är så noga i och med att jag spejade så tunnt (schatteringar).
Lackade sen över det hela så att ödlorna/ormarna inte skulle kunna komma åt färgen.

Pova även med utspädd färg (vatten) och experimentera dig fram.
Ganska tålamodskrävande för det är bra om det får torka lite emellan så att nyanser och schatteringarframträder.
Men du vet ordspråket: "ingent är som att sitta och vänta på att målarfärg ska torka......."

Prova dig fram genom att experimentera lite i början på en bit masonit eller liknande.
Ska kika om jag hittar några gamla bilder.
Lycka till!

/mvh


11
3
HakanL:

psyjob/
Lite färgexempel.
/mvh

 


.


2048
773
psyjoh:
Ser bra ut. 
Detta är oxå mina första byggen på 17 år, gick i nian när jag byggde till våra ödlor och ormar då. Eller jag var hjälpreda rättare sagt hehe. 
Självklart kommer det bli olika nyanser detta var bara första lagret jag la på. Är nämligen tvungen att bli klar med just detta terrariet innan helgen. 

2048
773
psyjoh:
Blir en liten uppdatering ändå. Fyllde i sprickorna. Dem kommer att fyllas en gång till med den röda sandfärgen och då kommer de bli lagom mörka. 
Kommer även att spraya pigment uppe på stenkanterna så det blir en liten annan nyans. Färgerna syns helt fel på bilden och den blöta fixen som nästan ser svart ut här kommer att bli ljusbrun. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild