Belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

382
36
MariBarita:

Jag har efter långt och länge köpt mig en ljusramp (äntligen )

Jag köpte även 2st ljusrör (se nedan)

 

Jag blev förvånad av hur kallt  ljuset är

Gerr Repti Glo 10. uvb varmare sken? Funderar i vilket fall som helst att byta ut det ena ljusröret för så här vill jag inte ha det =(


309
239
Gogs:

om du har dubbla rör så kan du köra en repti-glo och ett annat typ vanligt lysrör som ger lite varmare sken... känns overkill att köra med 2st med uvb


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

5.0 e är helt meningslöst att ha.

 

 


382
36
MariBarita:

Är det?

Vill bara att mina grodor (Bombina Orientalis) ska få fin grön färg men det krävs kanske starkare rör för det?

Har bara hört att de behövs UV för att de ska bli fint gröna.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

till och med 10.0 ger rätt dåligt och tappar effekt fort.

2.0 5.0  ger knappt nå uv alls


333
97
leolina:

Kör ett UV-rör och ett vanligt lysrör varmvitt eller dagsljus från exempelvis Biltema så får du ett trevligare ljus.

Westman, klockgrodor kräver väl inte UV så att det röret inte ger överdrivet mycket kan väl inte ha någon större betydelse i det här fallet?


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

varför ha ett uv rör i så fall?

men ska man ha kan man ju lika gärna ta 10.0


333
97
leolina:

Ett 10.0 är såpass dåligt att det inte skadar djuren då menar du? Har bara använt 10.0 till ökenlevande... Har du några bra källhänvisningar till tester på UV-rör?


269
60
Jonas:

"Nätet ger en reduktion av UVB-strålningen på 15-35 % beroende på typ av nät."

"Höjden på terrariet är också en begräsaande faktor. Jag skulle gissa på ett UV-index under 1,0 i den strålning som når ödlan. (60 cm högt terrarin anm.)
Till en art som är utpräglad solare som t ex skäggagam skulle jag sträva efter minst 3,5 eller lite högre."

"Viktigt att ljusstarka "sollampor" hänger rakt ovanför solplatsen för att det inte ska bli bändande för det solande djuret."

"En annan sak som komplicerar det hela är att också värmestrålningen består av IR-strålning med olika våglängder med olika egenskaper." 

"Vissa våglängder värmer bara ytan och andra våglängder tränger in i kroppen. 
Den skadligaste formen är den som bara värmer ytan, djuret blir inte tillräckligt varmt i kroppen medan huden blir mycket varm. 
En typ av värmelampa som mest värmer ytan är porslinslampor om jag har förstått det riktigt.
Tyvärr är alla typer av värmelampor mer eller mindre skadliga. Den bästa värmelampan är solen. IR-strålarna från solen filtreras av atmosfärens vattenånga så att de mest skadliga IR-våglängderna inte når fram till oss.
Econlux (Solar Raptor) har annonserat att man kommer att lansera en värmelampa på 70 W med snällare IR-våglängder."

Mätningen:

"Man brukar säga att man vill ha mellan 400 och 800 microwatt UV-B per kvadratcentimeter till sina reptiler, en lätt molnig vårdag i Sverige kan det hamna mellan 150-300 medans det en väldigt mulen vårdag kan hamna på runt 50 (självklart beroende på när på våren, när på dagen och hur molnigt).

Mätningen gjorde jag för en vecka sen så siffrorna är därför ungefärliga. När ni läser så tänk er ett Exo-Terra terrarium med tillhörande armatur och nättak.

Exo-Terra Reptiglo UVB-lampa 26 W 2.0 gav vid nätet endas 1 mW/cm2 så nära som vid nätet i taket och gav längre ifrån snart inte utslag alls.

Exo-Terra Reptiglo UVB-lampa 26 W 5.0 gav runt 40 mW/cm2 vid nätet och sjönk snabbt när man kom längre ifrån.

Exo-Terra Reptiglo UVB-lampa 26 W 10.0 gav runt 120 mW/cm2 men ca 10 cm längre ifrån var den nere på endast 40 mW/cm2

Lysrör av Exo-Terra, aquaglow och möjligen något mer testades dock var jag inte säker på vilket rör som satt var men det spelar inte så stor roll då alla gav ungefär samma resultat på mätaren som "Exo-Terra Reptiglo UVB-lampa 26 W 5.0"

Kortfattat kan man säga att så gott som alla UV-lampor av olika märken som vanligen säljs i djuraffärer är skit. En lampa som höll måttet var däremot "Solar Raptor" som till och med höll lite högre än vad deras skala visade snabblänkt till skalan: www.reptillagret.se/HAST/ZOOGROSSISTEN/A...pID=6798&image=1"

 

snott av en annan här på forumet. källan vet jag ej men det var en bra källa hon tog det från:)


333
97
leolina:

Hon borde väl ha angett den eller??

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild