Be någon hämta orm i Hamm? Hur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Jonas_ skrev:


 

Ingenting med ormhobbyn är "lönsamt" :) Allt kostar pengar men man får inte mycket tillbaka in i sin hobby, ens om man föder upp djur. 

Varför inte be någon på forumet plocka hem en orm åt dig? Du kommer överens med säljaren vad denna vill ha för ersättning, så har jag gjort flera gånger från Hamm & liknande ställen i Europa :) 



Jag menade att det kanske skulle bli lika dyrt att köpa banan i Sverige som att importera en banan(om den som tar hem måste skaffa sig tillstånd). Eller är det bara att hitta en person som har ett importtillstånd? Är det samma slags tillstånd som när man hämtar hem fler än 5 djur?

1662
779
fluffis:
carolineleven skrev:
Tack för svaren.

Jag gav visst upp för lätt när jag skummade framsökta trådar, vi får se ifall svaren finns där.

Det blev lite OT, men jag vill gärna höra mer, så fortsätt eller starta ny tråd.


Jo, jag såg sen att de här gamla trådarna faktiskt fanns ganska långt bak. Hoppas du hittade något där i alla fall :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

carolineleven skrev:


Jag menade att det kanske skulle bli lika dyrt att köpa banan i Sverige som att importera en banan(om den som tar hem måste skaffa sig tillstånd). Eller är det bara att hitta en person som har ett importtillstånd? Är det samma slags tillstånd som när man hämtar hem fler än 5 djur?


Varför köpa en tysk banan om dom finns till salu i Sverige?? :P Stöd dom svenska duktiga seriösa uppfödarna som finns, det är mitt stalltips :) 

Finns arten inte alls i Sverige, nej då kanske man ska fundera på någon stor mässa i Europa men att åka till Hamm för att köpa djur som redan föds upp i vårat eget land verkar ju inte så genomtänkt :) 

Jag har tagit hem ormar från både Belgien, England & Holland och då alltid bett någon "bekant" eller annan herpare som ska till mässan att plocka hem åt mig för en slant. Brukar alltid gå att lösa, bara man betalar & gör klart allt innan så den som hämtar slipper hålla på med massa pengar, man ska göra det enkelt för transporten såklart :) 

Hoppas du hittar vad du söker! Oavsett vilket land det nu bli i ;) 


115
168
JTGeckos:
Vad spelar det för roll om den som tar hem djuret har tillstånd, inget man behöver säga vid en eventuell kontroll i tullen... Om det inte handlar om mer än 5 djur det vill säga..

Inom Europa brukar inte säljaren ta några extra kostnader om dom ändå ska till mässan... Då är det bara den som sen tar hem djuret till dig som kanske vill ha en slant. Brukar inte vara några överdrivna siffror..
Men ska du köpa från USA brukar det kunna bli ganska dyrt med alla papper mm... Dom stora uppfödarna måste få det veterinärbesiktigat bla innan dom kan ta hit det...

Ett importtillstånd kostar 500kr och räcker i 2år om du vill ha ett sånt.. Då får du som tidigare sagt ta hem ett obegränsat antal reptiler och amfibier förutsatt att dom har veterinärintyg samt uppfödarintyg. 

109
19
carolineleven:
fluffis skrev:


Jo, jag såg sen att de här gamla trådarna faktiskt fanns ganska långt bak. Hoppas du hittade något där i alla fall :)


Jo, det var matnyttigt.

Jonas_ skrev:


 

Varför köpa en tysk banan om dom finns till salu i Sverige?? :P Stöd dom svenska duktiga seriösa uppfödarna som finns, det är mitt stalltips :) 

Finns arten inte alls i Sverige, nej då kanske man ska fundera på någon stor mässa i Europa men att åka till Hamm för att köpa djur som redan föds upp i vårat eget land verkar ju inte så genomtänkt :) 

Jag har tagit hem ormar från både Belgien, England & Holland och då alltid bett någon "bekant" eller annan herpare som ska till mässan att plocka hem åt mig för en slant. Brukar alltid gå att lösa, bara man betalar & gör klart allt innan så den som hämtar slipper hålla på med massa pengar, man ska göra det enkelt för transporten såklart :) 

Hoppas du hittar vad du söker! Oavsett vilket land det nu bli i ;) 



Jo, man vill ju vara schysst, och en banan kan jag säkert få tag i. Men om det går att få tag i flera ormar, varav vissa kanske är svåra att hitta i Sverige, på en och samma dag, för en rimlig eller billig summa(att åka över hela Sverige för en orm känns sisådär, blir dyrt i längden) så skulle jag nog välja det. OM det handlade om flera tusenlappar.

Men när jag har råd med dyra ormar kanske det finns fler av dessa i Sverige och varken pris eller tillgång är helt ok. Jag har i nuläget bara plats för en orm.

Just nu vet jag inte ifall de skulle bli billigare att hämta upp i Hamm. Osäkrare skulle det bli i alla fall.


109
19
carolineleven:
JTGeckos skrev:
Vad spelar det för roll om den som tar hem djuret har tillstånd, inget man behöver säga vid en eventuell kontroll i tullen... Om det inte handlar om mer än 5 djur det vill säga..

Inom Europa brukar inte säljaren ta några extra kostnader om dom ändå ska till mässan... Då är det bara den som sen tar hem djuret till dig som kanske vill ha en slant. Brukar inte vara några överdrivna siffror..
Men ska du köpa från USA brukar det kunna bli ganska dyrt med alla papper mm... Dom stora uppfödarna måste få det veterinärbesiktigat bla innan dom kan ta hit det...

Ett importtillstånd kostar 500kr och räcker i 2år om du vill ha ett sånt.. Då får du som tidigare sagt ta hem ett obegränsat antal reptiler och amfibier förutsatt att dom har veterinärintyg samt uppfödarintyg. 


Jag är väl skraj för vad som händer om någon frågar.

Ja, jag tittade på BHBreptiles, och deras "billiga" ormar skulle vara skitdyra att importera. Men Bob Clark hade det inräknat i priset.

Jag hoppas ha råd med en dyr liten fining i höst av honom. Annars så får jag väl lov att ta med en vagn på hjul och plocka upp ormarna på mässan.

115
168
JTGeckos:
BHB har en mini order på 5000$ för att skicka till Hamm.. I alla fall när jag kollade sist...

88
153
LunarBallReptiles:

carolineleven skrev:

Men Bob Clark hade det inräknat i priset.

Jag hoppas ha råd med en dyr liten fining i höst av honom. Annars så får jag väl lov att ta med en vagn på hjul och plocka upp ormarna på mässan.



Tycker du ska tänka dig för innan du handlar av honom. Jag kommer aldrig att boka ett enda djur från honom för där är såååå många som fått fel djur/morph, fel kön och helt fel storlek/vikt än som deklarerats på hans sida.
Bokar du av honom får du betala innan du hämtar och skulle du inte vara nöjd så kan du kanske inte byta till ett djur som du vill ha... Vill du inte ha djuret får du inte tillbaka handpengen iheller.

Och som nämnts tidigare i trådan så köp av svenska uppfödare istället för att "gå över ån efter vatten" och dessutom kanske betala mer i utlandet...

Men vill du absolut köpa i Hamm så åk ner och hitta dig ett djur du vill ha där utan att boka något.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild