"Senast aktiva trådarna"-listan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

214
333
MartinJ:
Jag tycker att spalten med "Senast aktiva trådarna", som man vanligtvis finner till hemsidans högra sidan, bör tas bort (eller åtminstondes revideras). Rent spontant låter detta som en tämligen dum idé, jag vet, men jag tror att den i dess nuvarande form hämmar mycket av forumets aktivitet. Jag tror att mycket av trådläsandet i dagsläsandet baseras (nästan) uteslutande med hjälp av den spalten (jag gör det i alla fall, tyvärr, även om jag försöker undvika det), vilket innebär att de trådar som inte lyckas "hänga kvar" nog länge är dömda att försvinna i glömska oerhört snabbt. När man väl navigerar forumet "på riktigt" så händer det att man hittar intressanta trådar med olästa meddelanden i, som helt enkelt försvunnit innan man hunnit upptäcka dem i "Senast aktiva trådarna"-listan.

Det kanske bara är jag som har reagerat på detta, och jag kan inte riktigt sätta fingret exakt på vad det är, men jag tycker mig märka en skillnad i hur det postas i forum som har en sådan spalt, och forum utan/annan version av den. Ett alternativ till att ta bort den helt skulle vara att utöka den till de kategorierna som forumet består av i dagsläget (Senast aktiva trådarna i: Groddjur, Insekter, Mässor, Förslag till sidan, etc.), och visa de X antal senast aktiva trådarna per kategori. Om folk tycker det blir för mycket information kanske det är möjligt att göra kategorivalet till en inställning, där varje användare själv får välja vilka kategorier som skall listas.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag har själv reflekterat lite över hur jag enbart använt "senaste aktiva trådarna" och att precis som du säger riskerar man att missa intressanta trådar.

Personligen tror jag det är fel att ta bort något som är bekvämt att använda, utan då behöver man istället fundera ut en förbättring för att flytta fokus. Exemplet om att visa det per kategori-basis är ett alternativ, men det görs egentligen redan idag då trådar sorteras efter senast aktiv. (Om de inte är sticky)

Ett annat förslag skulle kunna vara att man utöver "senaste aktiva" har en kort lista över nya trådar, eller på något sätt urskiljer dessa så att nya trådar får lite extra fokus och inte faller bort.

2
3
azoria:
Vad sägs om att utöver de "Senaste aktiva trådarna" lägga till en till lista med "Slumpade trådar"?

1228
464
leedragon:
tycker att den funkar bra

160
91
turboadde:
Första tanke var: Neej. Men sen när jag läste hela texten så vart det: ja du har helt rätt.

Tycker det är ganska bra som många andra forum att man kan trycka på en knapp så får man upp alla olästa inlägg sen man var där förut. 

214
333
MartinJ:
anders skrev:
Jag har själv reflekterat lite över hur jag enbart använt "senaste aktiva trådarna" och att precis som du säger riskerar man att missa intressanta trådar.

Personligen tror jag det är fel att ta bort något som är bekvämt att använda, utan då behöver man istället fundera ut en förbättring för att flytta fokus.


Jag håller egentligen med dig att det är fel att ta bort funktionalitet, därav mitt förslag till en ändring, vilket jag egentligen tycker är mer rimligt än att helt ta bort den.

anders skrev:
Exemplet om att visa det per kategori-basis är ett alternativ, men det görs egentligen redan idag då trådar sorteras efter senast aktiv. (Om de inte är sticky)


Förvisso, men som det är idag måste jag ju ändå aktivt navigera genom varje kategori för att upptäcka dem, vilket jag menar görs mer sällan än det bör på grund av den nuvarande globala "senast aktiva trådar"-listan. Vi kanske missförstår varandra, men jag tänkte att den globala "senast aktiva trådar"-listan till höger av hemsidan i sig skulle visa alla kategorier där, och de senaste trådarna i varje kategori.

anders skrev:
Ett annat förslag skulle kunna vara att man utöver "senaste aktiva" har en kort lista över nya trådar, eller på något sätt urskiljer dessa så att nya trådar får lite extra fokus och inte faller bort.

Jag skulle även kunna tänka mig bådeoch, även om det eventuellt medför viss redundans. En lista med "senast aktiva trådar", gärna för varje kategori (eventuellt inställningsbart vilka kategorier varje användare vill se), och en annan separat lista för nyskapade trådar.






120
62
neon:
tycker det funkar bra risken är att folk som mig själv som är lite lata och inte sitter och läser igenom massvis med trådar...läser ännu mindre!?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
MartinJ skrev:

Förvisso, men som det är idag måste jag ju ändå aktivt navigera genom varje kategori för att upptäcka dem, vilket jag menar görs mer sällan än det bör på grund av den nuvarande globala "senast aktiva trådar"-listan. Vi kanske missförstår varandra, men jag tänkte att den globala "senast aktiva trådar"-listan till höger av hemsidan i sig skulle visa alla kategorier där, och de senaste trådarna i varje kategori.

Jag skulle även kunna tänka mig bådeoch, även om det eventuellt medför viss redundans. En lista med "senast aktiva trådar", gärna för varje kategori (eventuellt inställningsbart vilka kategorier varje användare vill se), och en annan separat lista för nyskapade trådar.



Det är inte så mycket utrymme i högerspalten så det är svårt att få med kategorinamn där. (Får inte plats på bredden, och risken är att det blir väldigt högt med det ovanför varje inlägg eftersom det finns ganska många kategorier).

Ett alternativ är att ha "senaste aktiva trådarna" på en separat sida, eller ovanför sidan som listar kategorierna (eftersom man då har mer utrymme) där man då dels kan se trådens namn, men även till vilken kategori den hör. 

Att ställa in vilka kategorier som man vill se är en god tanke, men även det kan ju göra att man missar en hel del trådar som man egentligen skulle vara intresserad utav.

Ska se om jag kan göra lite research och skapa ett par konceptbilder på hur det skulle kunna se ut, så är det lättare att förstå hur man menar.

1661
777
fluffis:
Jag förstår problemet och vill inte på något sätt påstå att det inte finns.

Jag vill bara säga att själv tittar jag i hela forumet och ser vad som finns oläst och använder även "senast aktiva trådarna" som komplement, så för mig fungerar det toppen som det är.

Det sägs ju att det finns ingenting som inte kan förbättras, så det är kul när det kommer nya idéer tycker jag :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Jag tycker att spalten är bra, men den kan vara lite för kort om man inte kollar av den på ett tag. Man skulle kunna ha en "visa fler"-länk längst nere för att antingen förlänga spalten med fler trådar neråt eller som tar en till en sida med forumtrådar från alla kategorier i omvänd kronologisk ordning (så kan man även se villket datum senaste inlägget gjorts, vilka trådar som är olästa eller t.ex. förtydliga vilka trådar som gjorts efter användarens senaste inloggning och vilken kategori tråden tillhör som nämnt ovan).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild