Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

11
0
juliarojare:
Hej! Köpte i augusti 2014 en liten skäggagams hona som jag döpt till nala. Hon är min första reptil så jag är ganska ny på området. Hittills har det gått bra, har sett till att vara så informerad jag bara kan men nu igår söndag 15/3-15 så började hon liksom krampa i benen när hon går, hon är också rätt slö. Hon har ätit ca 1syrsa och 2 zoophobas på 2 dagar så hon har ingen vidare aptit. Har ringt till varenda veterinär i närheten och även långt ifrån jag bor och ingen kan hjälpa. Så nu vänder jag mig i ren desperation hit och hoppas på att det finns någon snäll och kunnig själ som kan hjälpa mig med min älskade lilla nala. 
 // Julia 

2966
1645
Hoggaforfan:
Skriv gärna hur terrariumet ser ut med belysning och allt. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Vet du hur gammal ödlan är?
Vad använder du för lampor, och ger du vitaminer och mineraler vid matning?
Hur ser det ut med värmen i terrariet?
Vet du om det är något du nyligen ändrat som kan vara orsaken?

1159
626
Temla:
Funkar det med avföringen när den ätit? 

11
0
juliarojare:
Terrariet är ca 50cm djupt och lite över en meter långt. Har 4 olika värmekällor så terrariets temperatur ligger runt 33*c och solplatsen har en högre temperatur. 
Hon är född 27 maj 2014 så hon blir snart 1år. Vid varje matning så kalkar jag insekterna och hon får även extra kalk som jag blandar i vatten och ger med pipett. 
För ca 22 dagar sedan så fick hon ett nytt terrarium, förstår att det är stressigt för dem med en ny miljö men hon har verkat trivas. 
Hon har lämnat avföring senast inatt någon gång. 




1159
626
Temla:
"Har 4 olika värmekällor så terrariets temperatur ligger runt 33*c och solplatsen har en högre temperatur."

Vad har du för lampor? Varför har du 4 olika värmekällor? Hur varmt är det på solplatsen? Hur sitter UV källan? Det får inte vara något glas emellan UV källan och ödlan. Hur långt är det från UV källan ned till ödlan? Många frågor men väsentliga för att försöka hjälpa. 

33 grader i hela terrariet är alldeles för varmt. Terrariet ska ha en varm och en sval sida - svala sidan kan vara typ rumstemperatur. Har du läst skötselråden för skäggagam här på sidan? :) Hur varmt har du på natten i terrariet?

Varför ger du kalk i vattnet också? Började du med det sedan den blev sjuk? Isåfall - är du säker på att hon lider av kalkbrist? För mycket kalk är skadligt, till en frisk ödla räcker det med att kalka insekterna.

Är hon uppe och bajsar på natten? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Dom brukar ju sova rätt hårt om nätterna när det är mörkt. Kanske någon annan här har  hört talas om det?

1159
626
Temla:
Är kalket du ger utan fosfor? Ger du kalk +D3 samt multivitamin ibland? 

Vilken typ av sallad får hon? Vissa grönsaker är skadliga.

Vad ger du foderdjuren att äta?


2048
773
psyjoh:
För mkt kalk är inte skadligt. Däremot så kanske kroppen inte kan ta upp allt och man pinkar då ut det. 

11
0
juliarojare:
Har olika värmekällor då terrariet är så stort så har jag varit rädd att det skulle bli för kallt annars. Läste att om man blandar ca 1tsk kalk i ca 1dl vatten och ger i pipett så skulle det hjälpa mot muskelryckningar. Det är möjligt att hon inte bajsade under nattens gång, men jag hittade det på morgonkvisten runt 08.00 men hon kan ju ha gjort ifrån sig under morgonen innan jag hittade det och inte på natten.  Jag ger kalk +D3 och skaffade nyligen multivitamin som jag ska börja med. Hon får främst vanlig grönsallad tex isbergssallad då hon gillar det bäst. Foderdjuren får kattmat och en insektsblandning som jag köpt som blandas med vatten och blir som gelé. Hoppas jag inte gör något fel, då detta är min första ödla så är jag ju väldigt "ny" på området, har som sagt kollat upp det mesta men har ingen jag kan rådfråga om saker och ting. Tack för alla svar!

2966
1645
Hoggaforfan:
Hur är det med UV-ljuset?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild