Ingen tråd för "inte-röra-djuren" folk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

1159
625
Temla:
Wow! Suveränt! Där har dom säkert kul när dom är ute. Men det kan ju falla ned "något" i huvudet på er som inte är så välkommet. Men sånt får man ta. skratt

309
239
Gogs:
Temla skrev:
Wow! Suveränt! Där har dom säkert kul när dom är ute. Men det kan ju falla ned "något" i huvudet på er som inte är så välkommet. Men sånt får man ta. skratt


Vi badar våra ödlor varje dag. Så medans en är i badet så får den som nyss badat klart klättra upp i taket och klättra runt lite. Sen får nästa ta över efter ett tag. Så överraskningar i huvet försöker vi undvika så gott vi kan genom att se till att de skitit ur sig innan de får börja klättra runt =)
Mao de är rumsrena. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Gogs skrev:

 Diskussioner och debatter hör ALLTID till på ett forum. Sen väljer man själv vad man vill ta till sig eller ej.
Läser du på utländska forum så finner du aldrig något tjafs om huruvida man får eller inte får hantera sina djur eller huruvida man tar livet av dem om de är ute i rummet en stund om dagen. Det är bara här i Sverige som folk fortfarande håller på att gnabbas om denna sak. Det är bara att gilla läget. Det finns 2 grupperingar. De som är för och de som är emot hantering. Jag accepterar att folk inte hanterar men det är dags att ni andra som väljer att inte hantera era djur att acceptera oss som sköter dem på vårt sätt. 

Vi som har hanterat våra djur i många år vet hur verkligheten ser ut. Djuren dör inte bara för att de är utanför sitt terrarium en stund om dagen. Luftfuktighet är viktig till tropiska djur ja. MEN även i tropikerna så sjunker luftfuktigheten ner rejält under vissa perioder och det vi utgår från när det kommer till terrariedjur är att de ska ha den maximala luftfuktigheten ständigt vilket inte är fallet. 
Ständig fuktighet skapar mögel och svamp vilket i sin tur kan sätta sig på lungorna på djuren.
Kan man sin djurskötsel så vet man om detta.


Fast de stämmer ju inte det du säger.... 

Leguaner är ju ett utmärkt exempel på att reptiler inte passar i felaktig miljö då de ofta lever kanske halva sin livslängd i fångenskap!

Men du har rätt Gogs... De är ju bara djur så man kan ju behandla dem som man vill :)


309
239
Gogs:
Patch skrev:


 

Fast de stämmer ju inte det du säger.... 

Leguaner är ju ett utmärkt exempel på att reptiler inte passar i felaktig miljö då de ofta lever kanske halva sin livslängd i fångenskap!

Men du har rätt Gogs... De är ju bara djur så man kan ju behandla dem som man vill :)



Hur kommer det sig att flera tidigare medlemmar på sidan haft leguaner som i princip gått helt fritt och blivit upp till 24 år gamla? Med tanke på att en leguan har en förväntad livslängd på 12-18 år så känns det ju rätt otroligt att dessa "misskötta" djur skulle bli så gamla isåfall.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

De är ju otroligt lätt att skriva oxå ;)

Min varan är 376 år :) och så länge kan de leva med rätt skötsel? (ser du de va ju inte så svårt)

MEN även om de inte är så (och säger inte nu att de är så!)... så är ju vi säger 100 leguaner på 20 år så är de inge vidare resultat om de innebär att flera 1000 dör innan 7 år?

Men skitsamma.... tänkte hålla mig ifrån denna tråd egentligen så tänker fortsätta med det :D 


309
239
Gogs:
Patch skrev:
De är ju otroligt lätt att skriva oxå ;)

Min varan är 376 år :) och så länge kan de leva med rätt skötsel? (ser du de va ju inte så svårt)

MEN även om de inte är så (och säger inte nu att de är så!)... så är ju vi säger 100 leguaner på 20 år så är de inge vidare resultat om de innebär att flera 1000 dör innan 7 år? 



Då många haft leguaner som blivit så gamla fast de gått "helt fel" (iaf enligt dig) så känns det ju som om felet kanske inte bara ligger på luftfuktigheten utan det måste vara många olika faktorer som spelar in. Kan inte det ha att göra med att folk har det ALLDELES för fuktigt till dem t.ex? Eller att folk inte har NÅGON fukt alls. Det finns även mellanting där djuren kan ha det fuktigt i terrariet och få ha det lite torrare utanför. För som sagt så är ju aldrig fuktigheten konstant ens i tropiska klimat.

366
156
Linus:
Gogs skrev:
Ni som defacto hanterar era djur och har dem ute. Hur har ni gjort hemma så djuren ska trivas när de är utanför sina terrarier? Så här har vi gjort hemma så ödlorna kan vara ute en sväng och klättra runt.

Ni som är emot hantering har inget här att göra så stick o brinn direkt är ni snälla =P 


Mitt problem med den här tråden är inte att vi två har olika åsikter om vad som är bra djurhantering, den diskussionen har jag haft tillräckligt många gånger med folk. Men jag tycker det är väldigt tråkigt att du inleder en tråd med den här attityden. Därför håller jag med den andra posten i tråden, sånt här hör inte hemma på forumet. Städa lite i ditt språkbruk och ha en trevligare ton så är jag helt med på att det bara är att dela erfarenheter och diskutera dessa. 

Dessutom är det konstigt att försöka hålla vissa människor utanför en tråd på ett öppet forum för att de har andra åsikter än du.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
För min del sticker jag & brinner :) Inget här som faller mig i smaken.

163
34
Danne:
Jaha, då var det dags för en sån här tråd igen... :)

316
283
panterophis:
Kan inte admin bara ta bort den så är problemet löst?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild