Vattenkristaller med vitaminer och kalcium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! är det någon som har testat vattenkristaler med vitaminer eller kalcium? Hobby har med kalcium och D3.

Medlem i NHF
3
2
Angel_Q:
Jag har inte testat dem. Men kan tipsa om dessa som du kan göra själv. Moisture munchies drayco2.tripod.com/MM.html 
Man kan ju hacka lite grönsaker om man vill tillägga något lite matigt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Angel_Q skrev:
Jag har inte testat dem. Men kan tipsa om dessa som du kan göra själv. Moisture munchies drayco2.tripod.com/MM.html 
Man kan ju hacka lite grönsaker om man vill tillägga något lite matigt.

Super, tack :-)

2048
773
psyjoh:
Vattenkristaller är väl egentligen bara gelatin?
Borde väl bli billigare att gå till ica o köpa en paket o hälla i vitamin av önskad sort än att köpa av nåt reptilmärke?
Bara en tanke...

2966
1645
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
Vattenkristaller är väl egentligen bara gelatin?
Borde väl bli billigare att gå till ica o köpa en paket o hälla i vitamin av önskad sort än att köpa av nåt reptilmärke?
Bara en tanke...

Nej är något kemiskt framställt. Gelatin hade ju troligtvis blivit uppätet eller förstört.
Polyakrylamid består det av
en.wikipedia.org/wiki/Polyacrylamide

2048
773
psyjoh:
Ok. Tack för svar.  
Har hela tiden trott det varit gelatin. 
Tror du inte det borde gå att lägga ett blad i vatten? 
Det stelnar ju på samma sätt ungefär. 

9
6
MIS:
Är det någon som vet hur polyakrylamid påverkar foderdjuren och sen de djur som i sin tur äter foderdjuren ?


143
154
TerraBygg:
psyjoh skrev:
Ok. Tack för svar.  
Har hela tiden trott det varit gelatin. 
Tror du inte det borde gå att lägga ett blad i vatten? 
Det stelnar ju på samma sätt ungefär. 



Jag testade gelatin för ett tag sedan. Jag kokade upp vatten o sen i med några blad, efter det fick det svalna o mkt riktigt det blev som en fin gele. Men... i "något över rumstemperatur" som jag har mina odlingar i så håller det inte sig fast o fint utan blir flytande...

Jag håller på att testa några små kulor nu som finns på bl.a Plantagen, de verkar praktiska, man lägger några knappnålsstora kulor i vatten o efter 12 timmar eller ngt är de stora som en normal stenkula.

2966
1645
Hoggaforfan:
Chris74 skrev:



Jag testade gelatin för ett tag sedan. Jag kokade upp vatten o sen i med några blad, efter det fick det svalna o mkt riktigt det blev som en fin gele. Men... i "något över rumstemperatur" som jag har mina odlingar i så håller det inte sig fast o fint utan blir flytande...

Jag håller på att testa några små kulor nu som finns på bl.a Plantagen, de verkar praktiska, man lägger några knappnålsstora kulor i vatten o efter 12 timmar eller ngt är de stora som en normal stenkula.

Kolla upp vad de består av, jag snubblade över något där de eventuellt kan vara giftiga. Tyvärr ingen exakt info men kolla upp för säkerhets skull. Kan vara samma sak som vattenkristaller.

114
73
Lunde:
MIS skrev:
Är det någon som vet hur polyakrylamid påverkar foderdjuren och sen de djur som i sin tur äter foderdjuren ?



Polymeriserad acrylamid sägs vara säker, men i sin lösliga form (monomer) kan det ge neurotoxiska effekter (www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0161813X04000087). Minns hur det gick när de försökte använda det i Hallandsåsen under namnet Rhoca-Gil. Jag utgår från att tillverkarna av vattenkristallerna har eliminerat opolymeriserat material, men kan ju inte garantera att så är fallet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild