Svenska mossor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Finns det någon/några svenska 'vattenmossor' som man kan ha inomhus för salamandrar & grodor?

309
38
reptilicus_:
*BUMP*

309
38
reptilicus_:
bump*

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Är det just mossor som klarar låga temperaturer du är ute efter?

309
38
reptilicus_:
Snarare medel eller högre temperaturer i så fall

293
354
Dynamitella:

Hämtar aldrig in svenska vattenväxter igen efter att fått in massvis med ohyra i akvariet.

Likväl smälter mossan bort då man har rumstemp i akvariet. Så jag skulle nog satsa på någon av de tillgängliga sötvattensmossorna som går att köpa :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Håller med Dynamitella, satsa på någon mossa som finns att köpa, som lämpar sig för akvariebruk :) Svenska mossor utifrån kräver ett relativt kallt terrarium/akvarium för att trivas. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Då tror jag det är bättre om du köper faktiskt. Det finns mängder med olika relativt billiga vattenlevande mossor att köpa, t.ex. javamossa och "christmas moss".

Jag hämtar mycket inredning utifrån, men känner inte till någon fin svensk vattenmossa som klarar sig i akvariet.

309
38
reptilicus_:
Jag tänkte kanske skaffa någon sorts padda i framtiden, & du ska man ju helst ha mycket fuktig mossa & gjord, mm.
Men hur håller sig "terrariemossa" angående surhetsgrader? Måste man byta den ofta? 

293
354
Dynamitella:

Men paddor kräver ju inga akvatiska mossor :)

Jag har plockat in diverse mossor uteifrån (landlevande sådana) och har till mina bombina orientalis. Det har skjutit i höjd ett par cm sen jag plockade in allt för några veckor sen. Så länge jag sprayar en gång om dagen med vatten bara.

Så det kan du ju klart göra, och stoppa lite javamossa eller sötvattenstång i vattendelen. Billigt och snabbväxande.

Bifogar en bild på terrariet för någon slags inspiration.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild