Mindre vattensalamander (Lissotriton vulgaris)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

139
363
Dwarfmonitors:

Var ute idag och letade huggormar. Men var nog ute för sent. Så det gav inget. Hittade dock salamandrar i full fart med att leka. Fantastiskt att se. Ska till samma lokal snart igen och försöka få lite bättre bilder. Spendera lite mer tid med lera upp till vaderna och få till de där klockrena bilderna. Men bjuder på dessa så länge. 

Hane som "viftar" med svansen till en hona. 

Hona full med ägg. 

Lerig hane. Så här tidigt på våren är inte kammen fullt utvecklad som ni ser. 

Habitat. Låt inte is skrämma er. Såg i alla fall tio stycken salamandrar. Och lovar att det fanns fler. 


2966
1644
Hoggaforfan:
Följer ;-)

67
33
FinnW:

Då var dom tidigt ute, var i Sverige är detta?

1226
464
leedragon:
vill också se det D: finns det chans att följa med dig nästa gång? :D

139
363
Dwarfmonitors:

Ganska så tidigt, ja. Men det verkar som att alla har lämnat dvalan här hemma. Det dvalar både större och mindre i min jordkällare. Såg dock bara en liten hane när jag var nere igår.

Bilderna är tagna i Stockholms-området. Absolut kan det finnas möjlighet att följa med.


164
35
anders890:
Koffeinjunkie skrev:
Ganska så tidigt, ja. Men det verkar som att alla har lämnat dvalan här hemma. Det dvalar både större och mindre i min jordkällare. Såg dock bara en liten hane när jag var nere igår.

Bilderna är tagna i Stockholms-området. Absolut kan det finnas möjlighet att följa med.



Vilken "herpetologisk-lyx" att ha dvalande salamander i sin egen jordkällare :) Jag är själv på jakt efter bra habitat och lämpliga marker för att se salamander i Stockholms området, mindre salamander har jag givetvis sett och stött på ganska många gånger genom åren. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att få se den mer sällsynta större salamandern.

139
363
Dwarfmonitors:

anders890 skrev:


Vilken "herpetologisk-lyx" att ha dvalande salamander i sin egen jordkällare :) Jag är själv på jakt efter bra habitat och lämpliga marker för att se salamander i Stockholms området, mindre salamander har jag givetvis sett och stött på ganska många gånger genom åren. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att få se den mer sällsynta större salamandern.


Du är välkommen ut någon dag om du vill. Jag vågar inte lova att vi hittar något. Men ser större varje år, lite mer sällan än mindre, men det finns relativt gott om dem.


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
anders890 skrev:


Vilken "herpetologisk-lyx" att ha dvalande salamander i sin egen jordkällare :) Jag är själv på jakt efter bra habitat och lämpliga marker för att se salamander i Stockholms området, mindre salamander har jag givetvis sett och stött på ganska många gånger genom åren. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att få se den mer sällsynta större salamandern.

Jag kanske inte bor i Stockholm men jag har supermycket större vattensalamander hos mig =) Om man letar lite brukar det inte dröja länge innan man hittar några. Men jag har bara sett den mindre hos mig två gånger, och ena gången var den även överkörd
=(

459
138
Pakke:
Mindre vattensalamander lek pågår fortfarande hos små dammar/flod i Märsta. Såg minst 30 stycken där igår. :)

1226
464
leedragon:
Pakke skrev:
Mindre vattensalamander lek pågår fortfarande hos små dammar/flod i Märsta. Såg minst 30 stycken där igår. :)

helt jävla seriös? har letat där och inte funnit nåt :O
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild