USA förbjuder nätpyton m.fl.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

375
251
Doxster:
Hejsan!

Jag vet inte hur många som är aktiva i internationella forum, men för er som inte har hängt med så har nu nätpyton, african rockpython, anaconda och någon mer ormart lagts till i Lacey Act i USA. Vilket i korthet förbjuder folk att ta med någon art som är med på Lacey Act över statsgränser.

Detta kommer givetvis påverka Amerikanska marknaden något oerhört. Man riskerar upp till 5 års fängelse genom att bryta mot Lacey Act.

Diskussionsfrågor:

Hur tror ni att det kommer påverka oss i EU/Sverige?

Tror ni att vi riskerar liknande förbud?

63
158
NEDreptiles:
Vi alla borde visa vårat stöd så gå till petitions.whitehouse.gov/petition/take-burmese-pythons-reticulated-pythons-and-anacondas-lacey-act/JV5jDMZv och rösta för att få bort Nätpytonen, Anacondan och Tigerpytonen från Lacey Act!

1275
1724
Falk:
Så länge man minimerar onödig hantering och man har en bra djurhålling samt undviker wc djur så är riskerna för förbud låga. För så länge någonting sköts bra så finns det ingen anledning av styrande krafter att gnälla =)

375
251
Doxster:
NEDreptiles jag har också skrivit på den, men han som styr USARK har gått ut och sagt att det är meningslöst. Lagen går i kraft oavsett petitions till höger och vänster. Allting vilar på stämningsansökan som USARK har lämnat in mot FWS.

Falk ja såklart. Men vi ser ju trots allt med jämna mellanrum reptiler i tidningar osv, sällan i positivt sken.

Sen har jag hört ryktas om att Irland, Belgien och Holland jobbar för förbud. Vilket med stor sannolikhet kommer drabba oss här uppe hårt också.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det är väl mycket för att en massa idioter har släppt ut sina djur när de tröttnat på dem. Everglades har ju stora problem med det.


953
1840
peter54:
Jag är övertygad om att det för USAs del först och främst handlar om att jätteormarna överlever i hela södra USA och som sagts tidigare, har de enorma problem i exempelvis Everglades. Jag tycker mot bakgrund av detta att förbudet är bra och nödvändigt. I Sverige finns inga sådana risker och därför tror jag inte att det blir något generellt förbud liknande det man har i USA.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Om vi skulle få ett liknade förbud inom Eu så skulle det gälla även för oss i Sverige. Inom akvarie hobbyn så förbjöd EU äppelsnäckor hela släktet Pomacea därför att en art orsakat skador på spanska risodlingar. Där den förmodligen avsiktligt planterades ut för att bekämpa alger i risfälten. Arten förekommer inte inom akvarie hobbyn. Dessutom så verkar jordbruksverket vilja förbjuda arter som kan överleva i mikromiljöer T:ex kyldammar.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
peter54 skrev:
Jag är övertygad om att det för USAs del först och främst handlar om att jätteormarna överlever i hela södra USA och som sagts tidigare, har de enorma problem i exempelvis Everglades. Jag tycker mot bakgrund av detta att förbudet är bra och nödvändigt. I Sverige finns inga sådana risker och därför tror jag inte att det blir något generellt förbud liknande det man har i USA.


Nu så är det ju bara ett problem i södra Florida inte hela amerikanska södern.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Falk skrev:
Så länge man minimerar onödig hantering och man har en bra djurhålling samt undviker wc djur så är riskerna för förbud låga. För så länge någonting sköts bra så finns det ingen anledning av styrande krafter att gnälla =)


Förbudet är för att förebygga spridandet av potentiellt invasiva arter.

953
1840
peter54:
Fredrik89 skrev:


Nu så är det ju bara ett problem i södra Florida inte hela amerikanska södern.


De har störst problem där (Everglades med omnejd), men att de stora boiderna inte skulle överleva i resten av de södra delarna av USA är en villfarelse, det gör de absolut om/när de kommer ut.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild