Funderar på att skaffa dabbagam, vad behöver man veta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
tina14jan:
Helt ny på det här med terrariedjur (hjälpt till lite med skötsel av majsorm, men det är allt). Vår familj går nu i tankar om att skaffa en Dabbagam. Vad behöver man ha koll på? Hur stort bör terrariet vara, vad bör man tänka på när det gäller inredning? Skötselråd? Pris hur mycket kostar det på ett ungefär att ha en Dabbagam (inköp av terrarie, inköp av agamen, vetrinärskostnader, foder?)

Många frågor, men hoppas att någon vänlig själ kan tänka sig att svara i alla fall....en person behöver ju inte svara på allt, tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Var köper man Dabbagamer?

44
9
Johan_86:
Finns ett bra skötselråd här på terrariedjur.se. En sak som oftast glöms bort är att man måste ha bra belysningsstyrka i hela terrariet för att djuret ska trivas, alltså inte bara en värme/UV-lampa över solplatsen. Angående färgtemperatur så är det bra om man försöker täcka ett så brett spektrum som möjligt, typ ett lysrör på 5000-5500K och ett på 6000-6500K. Desto mer desto bättre såklart!
De kräver ett ganska stort terrarium, även om det bara är ett ungdjur så rekommenderas minst 120*60*60. Detta är för att det kan vara svårt att erhålla den temperaturgradient som krävs. Solplatsen ska ligga på ca50~55 grader och med ett litet terrarium finns risken att den övriga temperaturen blir för hög så att djuret inte har någonstans att fly undan värmen.
De är ganska billiga i drift om man bortser från elräkningen. Tips är att ha en bra behållare att förvara maten i för att den inte ska bli dålig så fort, typ en salladsslunga (finns billiga på IKEA).

Hoppas jag svarade på någon fråga iaf. Mycket är sunt förnuft också, samt att man lär sig vad sin ödla tycker om och inte tycker om.

85
13
Gnasher:
Jag kommer ofta tillbaka till den här länken när jag har funderingar.
www.evidensia.se/djurkliniken-roslagstull/djurslag/reptil/skotselrad/skotsel-av-dabbagam
finns också en jätte bra grupp på facebook
UROMASTYX CLUB
och som Johan skriver glöm inte UVB - livsviktigt för dem!!!!
sen har de olika arterna en del speciella egenheter (Vissa dvalar medans andra som mina Thomasi, brummerar bara, kommer fram kanske var tredje/fjärde dag och äter men ligger annars o trynar bara i sovgrottan)

Men helt klart mina favoriter då de är dagaktiva och riktiga individer!!!

340
91
Copa:
Kan rekomendera boken Uromastyx Natural History, Captive Care and Breeding av Thomas Wilms

www.herperschoise.se/product.html/uromastyx?category_id=50
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild