Varför finns det sele till ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

305
150
SunshineGeckos:
Varför finns det sele att köpa till ödlor?!
Jag får helt enkelt ihop det! Jag må vara relativt ny inom reptilvärlden, men även jag tycker
att det är en helt onödig pryl som inte fyller någon funktion!
Är det någon status grej att promenera med en stor varan som om den vore en hund?! 
Det kanske är vanligare i USA, men jag har sett (mer eller mindre seriösa) företag som säljer det även i Sverige...Jag vill inte skapa någon otrevlig debatt eller så, men jag blir så irriterad....
För övrigt angående hantering osv tycker jag inte att NÅGOT djur ska kallas keldjur. Inte ens hundar och katter gillar att bli klappade på jämt och ständigt.

Så vill ni ha något att gosa med? Köp ett mjukisdjur! Det är det enda "djuret" man kan kela med utan att det tar skada av det. (Om man inte är väldigt hårdhänt såklart ;)


1275
1724
Falk:

Många önskar in ett katt och hundbeteende i sina reptiler och vill att dom ska bli omtyckta av sin "tama" reptil, det är iaf vad jag tror.

Likväl som folk när dom skriver att "den" älskar att gå lös eller älskar att sitta i soffan är något som ägarna lurar sej själva att tro.

Det är en enorm skillnad mot en reptil och domectiserade däggdjur som har tusentals generationer bakom sej.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Anledningen till att det finns är såklart för att folk köper det. Är väl kanske inget som använts extremt mycket, åtminstone inte något jag upplevt. Det finns massa produkter som man inte förstår eller tycker är konstiga. De där vibrerande matskålarna tycker jag själv är lite skumma, men det säljer väl det med.

Men för att återgå till sele-produkten så kanske det är en del som låter större ödlor ha det och vara ute på sommaren? Fast då skulle väl en utebur vara bättre lämpad.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Nu har vi ju åtminstone börjat att domesticera reptiler, så om några tusen år kanske sele kan bli aktuellt!

Se på katter till exempel, de flesta jag sett i sele ser inte speciellt bekväma ut och de har ju troligen bara några hundra år av domesticering.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

En reptil kommer ju aldrig bli domesticerat som ett däggdjur heller så... 
En reptil kommer ju liksom inte kunna anpassa sig till en annan miljö på samma sätt heller :(


305
150
SunshineGeckos:
Syftade mest på dom som går på stan med ödla i koppel.
Det verkar ju helskumt!

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Ett koppel är generellt otroligt stressande för djuret... så skulle ALDRIG använda nått sånt på mina djur :(

Då är det bättre med en nätbur på balkongen eller tomten om man har den möjligheten... en reptil på stan eller parken kan göra mer skada för både reptilen och även för folket som är runt den då de finns många som är rädda :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Patch skrev:
En reptil kommer ju aldrig bli domesticerat som ett däggdjur heller så... 
En reptil kommer ju liksom inte kunna anpassa sig till en annan miljö på samma sätt heller :(


Varför inte? Det är såklart skillnad på däggdjur och reptiler men jag tror det snarare ger effekt av att ta betydligt längre tid för att en reptilart att bli domesticerad. Sen har det såklart betydelse hur det sker, och konsekvenserna som kommer med det. Silver fox projektet gav mer än bara fogliga rävar, det ändrade även deras utseende.

Det handlar förmodligen om ganska lång tid dock (även om det är imponerande med ändringen på bara 100 år som Kakmonstret nämner).
Sen bör man kanske ställa sig frågan om man bör göra något bara för att man kan.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Patch skrev:
En reptil kommer ju aldrig bli domesticerat som ett däggdjur heller så... 
En reptil kommer ju liksom inte kunna anpassa sig till en annan miljö på samma sätt heller :(


Kanske inte till samma nivå, men per deffinition påbörjas ju ändå dmesticeringsprocessen så fort vi tar in djuren och speciellt och vi selekterar.

/Andreas

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Ja en anleding är ju att reptiler inte har samma anpassningsmöjligheter? Vi kommer ju aldrig kunna få t.ex skäggagamer att gå ute i sverige t.ex :) Och när de gått så lång tid att de eventuellt skulle kunna göra det så är de nog inte längre "skäggagamer"
:)

Den andra är ju att den inte är tillräckligt intelligenta utan lever mer på instinkter... 

MEN allt handlar ju om tolkningen av domesticering.... De kommer ju ALDRIG bli som hundar blev från vargar :)

Eller som korna blev från uroxen :) 

Men visst kommer man ju till en viss del även kunna forma dem och de har vi väl redan börjat med :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild