Få skäggagam att äta grönsaker.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
Alai:
Hej! 

Hur får man en skäggagam att börja äta grönsaker? Min familj har en som är cirka 6 månader och som vaknade upp från sin dvala för 1 månad sen. Han äter inte lika mycket, blir oftast 5 dubia per dag och vissa dagar vill han inte äta alls. Ibland så blåser han upp sig ifall man blir för "på" med maten. Han vägrar också jaga utan vill endast bli handmatad. Han är annars väldigt energirik och springer runt i terrariet nästan varje dag. Har försökt mata med alla möjliga grönsaker och ställt en skål med grönsaker varje dag. Några ideer?

232
94
anamidnatt:
Till de ödlor jag har som inte gillar grönsaker brukar jag blanda ner grönt i mat som de normalt sett gillar, i ditt fall hade jag provat att mosa ner någon insekt med lite grönsaker. min skäggis föredrar helst frukt, men kan man hitta någon frukt som de gillar så kan man ju prova att blanda ner grönt i det, min gillar tillexempel päron och mango.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Man bör dock vara väldigt försiktig med frukt till Skäggagamer.... Frukter är inget som hör till vanligheten i australiens bushlands :)

Skulle hålla mig till bladväxter så gått de går!
Och alla skäggagamer vill inte äta grönt helt enkelt :)


295
270
barkskog:
Ödlorna behöver bra belysning med hög belysningsstyrka för att se färgerna på ett naturligt sätt.
Ett UV-rör och en värmelampa räcker inte.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Får skäggagamen välja så hade den förmodligen enbart gottat sig med en massa insekter. Dra ner på antalet insekter, och erbjud olika grönsaker. Du kan även lägga i någon insekt i skålen med grönsakerna för att försöka lura den till att smaka på något grönt.

12
0
Alai:

Jag har försökt med att blanda grönsaker med insekter och den vill inte "gå" fram till maten utan vill endast att jag handmatar. Släpper jag lös en dubia så vägrar den jaga utan kollar bara på den medan den springer iväg. Vet inte vad mina syskon har gjort men tror att den har blivit handmatad en längre period och då föredrar den det istället.

Barkskog: Den har exakt 39 grader på solplatsen och använder en Solarglo från exoterra (vet inte vart du fick UV-rör och värmelampa ifrån?), vet inte hur bra dom är. Den där lampan köptes också i november förra året, vet inte om det gör en skillnad på aptiten om jag byter ut den? :)

Tackar så mycket  för alla svar jag har fått! :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det är inte så att han får för mycket mat? Om ni minskar insekter en hel del och erbjuder grönsaker så kan det säkert gå lite lättare att vänja honom till att även det går att äta. Prova att pincettmata grönsaker efter han varit utan insekter på ett tag.

12
0
Alai:
Jag tror att han fick för mycket mat innan han dvala så kanske därför han ej vill äta så mycket nu. Ska vänta någon dag och sen erbjuda grönsaker så får vi se. Kanske till och med frukt? :)

160
91
turboadde:
Nått jag brukar lyckas bra med är att som klippa sönder tex krasse ovanför dom så de typ regnar över dom. Dom verkar ha lite svårt att motstå om det bara ramlar från himmlen så att säga.

295
270
barkskog:
Alai skrev:
Barkskog: Den har exakt 39 grader på solplatsen och använder en Solarglo från exoterra (vet inte vart du fick UV-rör och värmelampa ifrån?), vet inte hur bra dom är. Den där lampan köptes också i november förra året, vet inte om det gör en skillnad på aptiten om jag byter ut den? :)


UV-rör och värmelampa var bara ett exempel. på otillräcklig belysning
Din MV-lampa ger i storleksordninge 10.000 lux på solplatsen. Är matplatsen belyst?
Solen ger 100.000 lux.
HID-belysning ger 60.000 lux.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild