Lux - Lumen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

378
479
Svedjemo:
Jag håller på att försöka etablera mossa på min terrariebakgrund och har försökt förstå mig på det här med belysning och ljus. Det finns ju ett par begrepp som man stöter på frekvent, vilka är Lux och lumen.

Vad jag har förstått så anger Lumen den totala mängden ljus som en ljuskälla avger medan Lux anger hur mycket ljus (hur många lumen) som träffar en yta (1 m2).

Jag har två lysrör till mitt terrarie än så länge. Dessa lysrör ska enligt specifikationerna avge drygt 2200 lumen. Eftersom lysrören avger ljus åt alla håll, 360grader, så borde således Lux-värdet rakt ner i terrariet vara betydligt lägre. Har man ingen eller en dålig reflektor så borde den största delen av alla lumen gå förlorade. När man pratar om lysrörsbelysning kan man alltså inte jämföra Lux och lumen på samma vis som hos tex en LED-källa.

Även avståndet mellan ljuskällan och materialet den ska belysa borde ha en avgörande betydelse för hur många lumen som träffar materialet.

Man kan alltså inte stirra sig blind på antalet Lumen en ljuskälla avger eftersom det är antalet Lux som berättar hur mycket ljus som når fram till ytan som ska belysas.

Detta resonemang är nog främst intressant om man har för avsikt att få växterna i sitt terrarie att må så bra som möjligt och om man, som jag, ämnar att odla mossa.

Detta är endast mina egna tankar och slutsatser och jag har ingen vetenskaplig förankring. Om jag är helt ute och cyklar så hoppas jag att någon kunnig kan rätta mig :)


378
340
Silvetaz:
Nu var det en stund sen jag syssylade med det själv men kolla in akvarieforum gällande ljus för växter och så, det är inte bara luxvärde som är intressant utan även våglängder på ljuset, vad jag minns så vill växter ha mycket blåa våglängder men även röda för blomning.

378
479
Svedjemo:
Silvetaz skrev:
Nu var det en stund sen jag syssylade med det själv men kolla in akvarieforum gällande ljus för växter och så, det är inte bara luxvärde som är intressant utan även våglängder på ljuset, vad jag minns så vill växter ha mycket blåa våglängder men även röda för blomning.


Jag gick bara in på begreppen Lux och lumen men du har rätt i det du säger vad gäller våglängder. Jag har inte satt mig in i det så mkt men vad jag förstår så är en kombination av färtemperaturerna 4000k och 6000k det optimala.

378
340
Silvetaz:
Svedjemo skrev:


Jag gick bara in på begreppen Lux och lumen men du har rätt i det du säger vad gäller våglängder. Jag har inte satt mig in i det så mkt men vad jag förstår så är en kombination av färtemperaturerna 4000k och 6000k det optimala.


Det är så jag minns det också.

I akvariesammanhang ville man gärna ha åtminstone 0,5w per liter vatten gärna mer för att växterna skulle växa rejält, nu diffar det säkert i ett vivarium men det måste ju finnas liknande riktmärken för vivarium.

378
340
Silvetaz:
hittade en bra länk gällande ljussättning av ett vivarium

www.doylesdartden.com/lighting.htm

378
479
Svedjemo:
Silvetaz skrev:


Det är så jag minns det också.

I akvariesammanhang ville man gärna ha åtminstone 0,5w per liter vatten gärna mer för att växterna skulle växa rejält, nu diffar det säkert i ett vivarium men det måste ju finnas liknande riktmärken för vivarium.


Jag tror inte att man kan tala i begreppet watt eftersom olika ljuskällor som förbrukar lika många w kan avge olika mängd ljus. Skulle man gämföra tex LED med en glödlampa på samma antal watt så har glödlampan betydligt sämre verkningsgrad och kommer att (gissningsvis) avge ca 10% av förbrukade watt som ljus och resten som värme medan LED kanska avger 80% av förbrukade watt som ljus.

378
479
Svedjemo:
Silvetaz skrev:
hittade en bra länk gällande ljussättning av ett vivarium

www.doylesdartden.com/lighting.htm


Intressant, ska ta och läsa igenom det när jag har tid.

378
340
Silvetaz:
Svedjemo skrev:


Jag tror inte att man kan tala i begreppet watt eftersom olika ljuskällor som förbrukar lika många w kan avge olika mängd ljus. Skulle man gämföra tex LED med en glödlampa på samma antal watt så har glödlampan betydligt sämre verkningsgrad och kommer att (gissningsvis) avge ca 10% av förbrukade watt som ljus och resten som värme medan LED kanska avger 80% av förbrukade watt som ljus.



Du får givetvis inte fram optimala värden genom att bara gå efter Watt, men åtminstone ett minimum

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Stämmer bra det ni säger, sen finns det ju RA värdet också som bör vara så nära 100 som möjligt. Svedjemo är det dusks mossa du köra med? Jag har för mig att han rekommenderade 8000LUX för att mossan skulle ta sig riktigt bra 

378
479
Svedjemo:
tenebrosa skrev:
Stämmer bra det ni säger, sen finns det ju RA värdet också som bör vara så nära 100 som möjligt. Svedjemo är det dusks mossa du köra med? Jag har för mig att han rekommenderade 8000LUX för att mossan skulle ta sig riktigt bra 


Yes, är mossan från Dusk. Stämmer att det rekommenderas 8000 Lux men jag såg ett Youtube-klipp där de menade att det räcker med 5000 men processen blir då lite längre.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild