Turkisk husgecko bland leoparderna i djuraffären?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

50
7
maddiedotse:
Jag var inne i en djuraffär för att köpa kalk och i deras geckoterrarie låg ett gäng ödlor säkert dubbelt så stora som mina men i ett hörn i samma burk låg en pytteliten brun ödla som hette turkisk husgecko. Jag försöker googla (hade inte tid att stanna länge i den affären) men blir inte riktigt klok på vad det är för ödla. Är det någon som har en sådan? Är det vanligt att ha dem ihop med geckos tänkte att de är ju mer än dubbelt så stora än den lille rackarn.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Den har nog klarat sig just eftersom leopardgeckos inte kan klättra på glaset. Annars hade den säkert blivit en munsbit om den varit liten nog. Med andra ord, så är det bäst att inte blanda arter.

Populärnamn är alltid lite knepigt, du kanske hittar mer info om du söker på dess vetenskaplig namn: Hemidactylus turcicus. Om det nu är denna arten vill säga. Ibland blandas populärnamn hej vilt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag personligen skulle ha påpekat felet & informerat personalen om att det sällan funkar bra att blanda olika arter i terrarium, alternativt ringt länsstyrelsen så dom får göra en kontroll av butiken (länsstyrelsen gör(ska iaf) ändå kontroller av butiker med djur nån gång om året.) 

Sen beroende på vilken respons personalen hade givit mig hade jag gått vidare därifrån :) 


1663
779
fluffis:
Ödlor är inte mitt område och jag vet inte hur närbesläktade dessa ödlor är men i "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby" (L80) finns en paragraf för zoobutiker etc. som säger:

"Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin."

50
7
maddiedotse:
Jo anledningen till att jag frågar här är ju för att när jag var där och frågade fick jag väldigt blurriga svar och hade inte tid att stanna särskilt länge.
ingen av dem kunde någonting om den förutom att den "behöver detsamma som en gecko". 
Jag hann fråga om de verkligen mådde bra i samma burk som Leopardgeckos och frågade om det inte var risk att den skulle bli uppäten men det sa de att det absolut inte var. Men eftersom ingen av dem verkade särskilt duktiga på reptiler så var jag tvungen att fråga här. Det ser verkligenhelknrpigt ut med denna lilla rackare bland dessa (i jämfört med den) jätteleoparder.
@anders ja en sådan var det!
Ska jag försöka prata med dem igen eller ringa länstyrelsen?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tycker du kan prata med dem först, så kanske de kan lösa problemet utan att länsstyrelsen ska behöva lägga resurser på det. 


1275
1724
Falk:
fluffis skrev:
Ödlor är inte mitt område och jag vet inte hur närbesläktade dessa ödlor är men i "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby" (L80) finns en paragraf för zoobutiker etc. som säger:

"Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin."




Märkligt att närbesläktat ska få hållas i grupp tycker jag

146
85
Lovet:
Det är väl blandade arter i burkarna på de flesta affärer? Kolla bara HC som har blandat i nästan varannan burk. Men på HC vet dom vad domnar och man får väl hoppas att de är då på de andra ställena med.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Lite sen kommentar. Geckon kan ju ha kommit som fripasagerare från en sändnig. Djuraffärer brukar ju få djur de hittar blandbannaer. Murgeckos (Tarentola mauritanica) ska vist finnas på imazoos anlägnigar.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Fredrik89 skrev:
Lite sen kommentar. Geckon kan ju ha kommit som fripasagerare från en sändnig. Djuraffärer brukar ju få djur de hittar blandbannaer. Murgeckos (Tarentola mauritanica) ska vist finnas på imazoos anlägnigar.


Även om det skulle vara en fripassagerare så är inte det ett bra argument till att blanda arter tycker jag :) Har man inte plats är det bättre att ta bort ödlan istället för att stoppa den i ett terrarie som redan är bebott av en annan art. Tyvärr styrs ju ofta djurbutiker av ekonomiska intressen framför en bra djurhållning, absolut inte alla! Men på ganska många butiker tyvärr är det så :/ 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild