Införsel av reptil från annat land

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
anwi:
Jag har funderat lite på hur det fungerar om man köper djur (i mitt fall skulle det bli en orm) utomlands via mässa eller uppfödare, när man sedan ska ta hem djuret/djuren.

Enligt jordbruksverket krävs inga speciella införseltillstånd inom EU för reptiler/groddjur förutsatt att det är 5 djur eller färre och att det inte är en hotad art på CITES-listan. Men hur går det sedan praktiskt till om man t. ex. behöver åka med flyg eller tåg?? Jag känner genast att för mig vore det inte på kartan att lämna ifrån mig en orm för att låta den åka i ett lastutrymme på ett flyg, hur kort resan än är.

Någon som har erfaranhet eller annan vetskap?

115
168
JTGeckos:
Har ingen egen erfarenhet av att frakta dom på det sättet, men enklast är nog om du kollar upp med dom du tänkt åka med, då bör du få ett vettigt svar :-)

5
0
anwi:
JTGeckos skrev:
Kolla upp med dom du tänkt åka med, då bör du få ett vettigt svar :-)


Hm, sant. Har ingen resa bokad i nuläget men vill inte behöva stressa med att hitta rätt information om/när det skulle ske :p

5
0
anwi:
Vad vore en bra resecontainer? Jag tänker av hårdplast inrett med strimmlat (fuktat?) tidningspapper... Någon som har erfarenhet??

232
94
anamidnatt:

Har för mig att det är ganska förbjudet eller dyrt hos de flesta flygbolag om man vill ta med reptiler.

Hör med flygbolagen och fråga för konkret svar, men är rätt säker på det.

Ska man till typ Hamm eller liknande så är det väldigt skönt med bil och att ha djuren nära och tryggt så man har bra koll på dem.


1275
1724
Falk:
Enklast är att du rycker tag i någon som åker till Hamm och ber denna plocka hem djuret till dej.

5
0
anwi:
xcotte skrev:
Har för mig att det är ganska förbjudet eller dyrt hos de flesta flygbolag om man vill ta med reptiler.
Hör med flygbolagen och fråga för konkret svar, men är rätt säker på det.

Ska man till typ Hamm eller liknande så är det väldigt skönt med bil och att ha djuren nära och tryggt så man har bra koll på dem.



Falk skrev:
Enklast är att du rycker tag i någon som åker till Hamm och ber denna plocka hem djuret till dej.



Äsch, vilka mesar flygen ska va då :( Får kolla i god tid! Ska förmodligen till GB och det blir lite krångligt att ta något annat än flyg då :p

232
94
anamidnatt:
Man kan ju ta tunneln till england.

Och mesar vetefan, tror inte man vill ha förrymda reptiler i passagerarutrymmet och är nog ganska för kallt i bagageutrymmet.

Men jag har fått hem djur från england via Hamm, gick hur bra som helst.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild