Alternativ till bananflugor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
203
David:
För några år sen hade jag jungfrugeckos, och gav mig då på att odla bananflugor till dem. Men tyckte det var ganska krångligt, ibland dog kulturerna och luktade gott gjorde det inte heller:) Funderar i bland på att skaffa mindre ödlor igen, eller kanske grodor men drar mig för det pga fodret.

Finns det alternativ?

Jag föder upp dubia och mjölmask till mina andra ödlor och en liknande skötsel hade varit optimalt.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det finns såklart andra alternativ, men bananflugor tycker jag personligen är rätt så lätt. Vet att vissa kulturer jag köpt luktat apa, men sätter egna med recept på banan, havregryn, jäst och atamon och det luktar inte så värst mycket. Det man måste göra är att sätta nya kulturer eftersom en kultur inte håller hur länge som helst utan som du säger dör ut ibland. 

Annat smått foder till grodor och ödlor är väl ärtbladlöss, gråsuggor, vaxmott, småsyrsor, kackerlacksnymfer m.m.

 


114
73
Lunde:
Nekton, som har rekommenderats i andra trådar, luktar inte illa.
Och det här receptet www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=3311/url använder jag nu med gott resultat.

Jag tror Anders redan har täckt in de andra alternativen förutom ugnsmyg och hoppstjärtar. 

488
203
David:
Ja problemet jag hade var nog detta med att sätta nya kulturer och att man ibland inte lyckades vilket slutade med att man inte hade någon mat. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Bönbaggar är alltid bra att ha som en liten backup, gråsuggor och hoppstjärtar

Edit, själv är jag ute efter en kultur Kornvivlar (Sitophilus granarius) och testa med 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild