Leguan tips och råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
9
Lazerbeam:
Hej 
Jag undrar om det finns någon här som har en leguan och som vill berätta lite om den. Exempelvis hur ni fått den tam,  vad för inredning ni har etc. Hade varit kul om någon kunde berätta om sin leguan. 
Har nämligen precis fått en som är sex månader gammal. Tycker det är oerhört kul och spännande att få se honom växa upp. Och att försöka få honom tam.

1275
1724
Falk:
Innan folk börjar skjuta skarpt så undrar jag om du läst hanteringstråden?

52
9
Lazerbeam:
Hej 
Har läst allt om leguaner. 
Men hade tyckt det varit jättekul att höra andra berätta om sina erfarenheter av leguaner 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Hanteringstråden

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

 

 


52
9
Lazerbeam:
Har läst den tråden. 
Men jag är intresserad av att höra andra leguanägare berätta lite om sin erfarenhet och sina leguaner. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

För att det inte ska bli en massa prat om hantering i denna tråd, så kan prat om detta ske i hanteringstråden som nämns.

Jag tar för givet att det är grön leguan (Iguana iguana) du pratar om.

Vad gäller inredning så tycker jag att ett måste är att det finns en eller flera stora stadiga grenar eller liknande som ödlan kan ligga på med hela kroppen. Det kan tyckas självklart då det är trädlevande ödlor, men dessvärre är det inte alltid en såpass enkel sak uppfylls. Sedan behövs såklart lampor dels för värmens skull, men även för UV-B. Även detta rätt så självklart, men inte fel att nämna det ändå.

Grenar kan man linda in med rep, för att göra de lätta att klättra på.

Du får gärna specificera lite mer vad du är intresserad utav att veta. Du kan även dela med dig av dina erfarenheter hitills och hur du inrett.

Har inte så mycket erfarenheter av dessa att dela med mig utav, då jag aldrig haft en själv.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Jo angående Leguaner så krävs MASSOR med ljus! Inte bara UV (vilket absolut är nödvändigt!) utan ljus i allmänhet

De kräver enorm luftfuktighet och värme :) 
Stora utrymmen (med minimum 4 kvadrat om den når över 1,5 meter men självklart gärna större) 

Stor "pool" då de gärna håller till i närheten av vatten och den ska vara stor nog att få plats i :)
Massor av grenar och att sätta rep runt kan vara bra om den har hård bark.. men behövs generellt inte då deras klor är som små nålar :P

De har rätt knepig kost så de är mycket att läsa på för att få det bli bra 

Att försöka få en leguan tam överlåter vi till hanteringstråden tycker jag :P tror den tagit upp ALLT om hantering både 1 och 35 gånger :)

MvH Alex


52
9
Lazerbeam:
Är intresserad av att höra från andra som har leguaner hur gamla och stora era är och om ni har fått dem tama och hur ni isåfall gjorde. Är i allmänhet intresserad av att få lite tips och höra andra berätta om sina leguaner. 
Min är som sagt sex månader och jag har haft honom i ca en månad. Kan redan klappa honom i terrariet. Och han äter ur min hand när jag tar ut han. När jag tar ut honom från terrariet så typ sprallar han en liten stund. Men han lugnar sig nästan meddetsamma. Måste hålla han i handen så nätt annars smiter han. 
Lägger ner ganska mycket tid på honom för att han ska ha det så bra som möjligt. 
Han har badkar som han kan bada i,  men han har inte gjort det ännu. Så jag får duscha honom och det gillar han.
Han har  tjocka grenar som han kan klättra på. Och han har den belysning han behöver. 
Han är nyfiken och testar gärna allt i matväg.
Som sagt berätta gärna lite om era leguaner. Jag återkommer och berättar hur det går för min Kermit .

1275
1724
Falk:
Snälla skriv inte en massa om tamhet och hur du plockar den med händer för som det redan har påpekats så kommer det  bara att reta upp folk och sedan spårar tråden ur.

129
114
kekke:
Ladda upp några bilder på ditt terrarium och skriv vilken temp/fuktighet du har utifrån det är det lättare att ge råd. Mot vad vissa kanske kommer att säga så är utformningen och klimatet i terrariet otroligt viktigt för en hälsosam Grön Leguan.

När de är unga (som din) är det extra viktigt att de kan känna sig trygga. Så min rekommendation är att minimera hanteringen av din gröna leguan nu när den är så ny hos dig. Låt den istället vara kvar i sitt terrarium och vänja sig vid att du rör dig utanför och öppnar för att ge mat, byta vatten och spraya. Inred också med mycket grenar (minst samma tjocklek som ödlan) och växter så att det blir "lummigt", en ung grön leguan vill kunna gömma sig!

Men läs hanteringstråden. Min personliga åsikt är att man ska hantera sin gröna leguan så lite som möjligt, men lite hantering i korta stunder då och då i ett senare skede kan vara bra för att inte den ska bli totalt sönderstressad om du tvingas hantera den av någon anledning. Tam är för mig helt fel ord att använda, ett mer lämpat ord är hanterbar.

Lättare att ge bra råd om du specificerar vad du är ute efter. Men som sagt tycker jag att det är allt för tidigt att hantera din ödla efter bara en månad hos dig. Införskaffa också ett duschsystem, jag lovar dig värt varje krona och en spottstyver i helheten!

Lycka till!




Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild