Koka rot för terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Är det viktigt att koka rötter/grenar som man hittar ute i naturen om man ska ha dom i terrarium?
Akvarium är ju lite annorlunda när det kommer till sånt...
Jag har hittat en fin gren som jag lät ligga & 'dra' i vatten under ca 24 h - för att sedan låta den torka. 
Men är det - som sagt - nödvändigt att koka den?

108
19
Lindstrom:
Jag brukar bara skölja den med varmt vatten och gnugga :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Nej det är inte nödvändigt att koka den, jag borstar bara bort den värsta smutsen när jag hämtar inredning utifrån. Det man ska tänka på är att det ska vara fritt från diverse kryp, exempelvis myror är en plåga för många reptiler, annars är det bara köra på. Ute i naturen finns den billigaste & inte minst den snyggaste terrarieinredningen! 

2966
1645
Hoggaforfan:
Undvik myrbon, andra kryp är bara mat. Gnugga på ytan hjälper inget. In med det som det är :-)

342
183
DannyF:
har lite funderingar kring detta också. det börj väl fungera att värma upp roten/grenen rejält med värmepicka för att få död på ev ohyra? har en billig ifrån biltema som ska värma 500+
dusha o skrubba också såklart :)

488
203
David:
Innan man lägger massa energi på att få bort ohyra kan man fundera på vad det är för ohyra som kan skada din reptil:) Myror ser man ganska lätt och är lätta att undvika. Att man skulle få med sig kvalster som går på reptil genom att ta en gren från naturen är nog extremt liten risk. Är nog större risk att man får med sig det från djuraffären.

953
1840
peter54:
Säger som David, vad för slags ohyra skulle det vara? Ormkvalster finns där reptiler vistas under längre tid, knappast på grenar i skogen. Annars är det, som Hogga skrev, bara myror man ska se upp med. Är grenen solid lägger jag bara in den, men är den ihålig kollar jag att det inte finns myror, det är allt.

309
38
reptilicus_:
Tack för svaren!

1275
1724
Falk:
Kålrot kan du nog koka men det tycker knappast spindeln är vidare gott, fast iofs det tycker ju ingen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild