Någon rutpytonexpert ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
highvoltag3:
Har en Rutpyton som jag skulle behöva hjälp att art bestämma då han är en korsning men jag vet inte vilken ? 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag skulle säga att det i är princip omöjligt att artbestämma en rutpyton utan ett riktigt uppfödarbevis, speciellt om ormen i fråga inte är ett vuxet djur. Men en bild är en bra början iaf ;)

9
0
highvoltag3:
Hehe Okej han är fullvuxen ca 2 m 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag ser mig inte som någon expert ska jag börja med att säga :) Däremot är pytonormar en passion i livet :) 

Utifrån bilden säger jag absolut att det är Diamantpyton i den, (Morelia spilota spilota), dels utifrån färgen men även mönstret på sidan av ormen. Men som sagt det är väldigt knepigt att artbestämma en rutpyton utifrån en bild, kanske kan du knäppa några fler bilder på den? Gärna med bättre kontrast & skärpa :) 

Jag vet att man även kan räkna antalet fjäll på diverse ställen på ormen för mer korrekt svar. 


488
203
David:
Det svåra med korsningar utan papper är ju att man aldrig vet vad som finns längre bak. I kullen kan det finnas ungar som är en blandning av föräldrardjuren men också ungar som kanske blir väldigt lika den ena förälderna. Dessa ungar kan ibland säljas som renrasiga, då de ser renrasiga ut. När dessa sen avlas på så ser man på ungarna att de var visst inte renrasiga. Detta var kanske en annan historia:)
Om vi återgår till din orm så ser det väl ut att finnas diamantpyton i den, eller? Jag är ingen rutytonexpert så lita inte för mycket på mig:)

9
0
highvoltag3:
Misstänkte diamant vågade ej vara säker dock då jag inte är så insatt i morphdjungeln , jag kan försöka ta bättre bilder senare :) 

366
156
Linus:
Vill påpeka att det inte handlar om morpher det här, utan om möjliga hybrider (alltså korsningar av underarter).

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Kan verkligen rekommendera den här boken för alla som gillar rutpytons, en av dom bättre ormböcker jag läst (jag är boknörd & har läst en hel del genom åren!) 

Jag är inte heller särskilt insatt i olika morpher utan gillar mer naturfägade ormar, eller viltfärgade, normalfärgade, kärt barn har många namn :) Men inom rutpytonsläktet finns ju oerhörd mycket fina färger & mönster naturligt och dom gillar jag bäst! Inom släktet finns det 7-9stycken underarter som alla har olika egenskaper gällande storlek, färg, mönster, vart dom kommer ifrån osv.. Alla härstammar dock från Australien med ett undantag, Morelia spilota harrisoni, Irian jaya rutpyton som kommer ifrån Papua Nya Guinea, Indonesien. Det var lite allmän info om rutpytons :) 

Är det någon som med säkerhet vet hur många underarter det finns inom släktet så får ni gärna informera mig & oss :) Lite olika information beroende på vart man kollar.. 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Möjligtvis korsning mellan Diamant x Cheynei, eller kanske tom fler underarter.

Här är en länk till en Diamant x Cheynei som liknar din: www.mysticreptiles.com/morelia.html

69
39
NiklasTyreso:
Linus skrev:
Vill påpeka att det inte handlar om morpher det här, utan om möjliga hybrider (alltså korsningar av underarter).


Det är ändå korsningar inom arten Morelia spilota.

Att en och samma art ser olika ut på olika platser och därför får underartsepitet för att berätta varifrån utseendet härstammar, det gör det magstarkt att kalla dem för hybrider.

Korsning - OK
Hybrid    - Nej
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild