Reglar eller inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

488
203
David:
Tänkte eventuellt till våren bygga ett gäng (4st) stapelbara terrarier i ca storlek 80-100X50X50. Tänkte bygga i osb och lacka invändigt, ska inte vara någon hög luftfuktighet. Första tanken var att bygga enligt mallen som finns här på sidan.
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium

Det måste väl funka fint utan reglar, eller vad tror ni? Är iofs bara 11 mm tjocka så det är inte så mycket att skruva i.

2966
1645
Hoggaforfan:
Är det ingen tung inredning så bör det fungera utan reglar.

Medlem i DHF
1082
772
Westman:
Nå lister typ 21x43  kommer man jävligt långt med. Eller trekantsregel så du har nå att skruva i om du ska köra med osb

488
203
David:
Westman skrev:
Nå lister typ 21x43  kommer man jävligt långt med. Eller trekantsregel så du har nå att skruva i om du ska köra med osb


 Ja, det hade kanske varit klokt att ha nåt. OSB är ju ganska "poröst".

Medlem i DHF
1082
772
Westman:

David skrev:


 Ja, det hade kanske varit klokt att ha nåt. OSB är ju ganska "poröst".


Ja

Bygger bara i formplyfa nu för tiden.


1662
779
fluffis:
Det låter som om bygget kommer likna de som jag och min sambo byggt. Jag skulle också rekommendera reglar. OSB är ganska tunt och inte så lätt att skruva i skulle jag gissa. Här hemma används reglar på 21x21 mm och allt limmas med trälim. Då blir det hållbart heeela vägen och inte bara där skruvarna sitter :)
Kolla gärna in min byggtråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=82

488
203
David:
Jo, det verkar vara lite så jag tänkt, men det är nog som westman säger att det kan vara värt att räkna ut prisskillnaden mellan osb + lack +jobbet att lacka kontra att bygga i formplyfa direkt.
Nu kanske man inte vill ha den rödbruna formplyfafärgen och då kanske det inte är ett alternativ. För min del spelar färg och så mindre roll, det ska inte stå i nåt vardags rum så för min del är det funktionen som är det viktiga.

Fluffis, vad betalade du för glaset? Vet att det är olika beroende på vart man köper, men intressant att få ett hum om vad det kostar.
Jag har inte byggt mycket terrarier själv, alltid köpt beg och hittar jag terrarier med rätt mått så kanske jag gör det denna gången med.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Räcker med bara skivor till så små terrarier. Köp tunna list/spånskiveskruv och se till att så att säga lägga taket på väggarna så väggskivorna verkligen bär tyngden.

Men om du ska i tjocka lager sand och stora stenar rekomenderar jag reglar, typ taklekt 25x38 mm eller nåt.

/Andreas Calais

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
fluffis skrev:
Det låter som om bygget kommer likna de som jag och min sambo byggt. Jag skulle också rekommendera reglar. OSB är ganska tunt och inte så lätt att skruva i skulle jag gissa. Här hemma används reglar på 21x21 mm och allt limmas med trälim. Då blir det hållbart heeela vägen och inte bara där skruvarna sitter :)
Kolla gärna in min byggtråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=82


Vart hittar du 21x21 mm? Bland lister eller?

/Andreas Calais

1662
779
fluffis:
Kakmonstret skrev:


Vart hittar du 21x21 mm? Bland lister eller?

/Andreas Calais


Ja, det är det nog. Där det finns lister och foder och lite sånt smått och gott :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild