Hjälp med skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
3
maxez:
tog över en skäggis på ett år, ser väldigt liten ut och lätt.. Tror inte dom förra ägarna tog hand om den.. Den hade stora gurkbitar i matskålen och även stora torkade syrsor.. ser inte ut som en ettårig skäggis då min på 7 mån är en jätte jämfört med den här. Tror ni att det går att mata upp den här? Ser nästan torr ut tycker jag.. Kan denna verkligen vara ett år gammal? Där svansen viker sig (syns på bilden) har han en "buckla" kan svansen vara bruten?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ja det går att mata upp den. Ja den kan vara 1år gammal beroende på hur lite eller mycket mat den fått men egentligen en omöjlig fråga att svara på :) Ja svansen kan vara bruten, kan ha skett nyligen eller när ödlan var väldigt liten, också svårt att svara på rakt av såhär :) Det var dom korta enkla svaren på dina frågor. Du kan ju alltid besöka en kunnig veterinär på området för en bättre bedömning om du skulle känna att det är aktuellt. 

Viktigt att ödlan får bo ensam & inte tillsammans med andra äldre skäggisar men det har du säkert redan koll på. Lycka till! 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ser käken okej ut? Tycker den ser lite konstig ut, men det kanske bara är bilden.
Kolla gärna upp så att du kan ge den ordentligt med UVB-ljus samt kalk och vitaminer. Om den har sköts dåligt hos tidigare ägare, så finns risken att den börjat utveckla MBD (Metabolic bone disease), vilket bland annat kan ses på att käken blir lite "gummi"-aktig.

Med bra ljus, foder och kalk + vitaminer kan du säkert ge den bra förutsättningar.


48
3
maxez:
Märkte att frambenen är vridna oh att han inte jagar maten utan äter om syrsan kommer tillräckligt nära den

48
3
maxez:

48
3
maxez:

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Spontant ser det inte alls bra ut måste jag säga, stor risk ödlan redan börjat utveckla MBD (Metabolic bone disease). Ta kontakt med en kunnig reptilveterinär & hör vad dom säger, extremt viktigt att den nu får det bästa uv, uvb ljuset samt rejält med extra kalk & övriga vitaminer. Ibland kan det ha gått så långt att ödlan lider av det & svårt ibland att fixa till det :/ Många reptiler är som fåglar & visar endast att dom är sjuka/dåliga när det har gått långt in i förloppet. 

Men absolut ingen omöjlighet att få den frisk, men det krävs en del av ägaren i både tid & pengar :) 

Hoppas det löser sig. Lycka till! 


232
94
anamidnatt:

Men stackars liten :(

Det är mdb, inget snack om saken.

Kalciumrik mat, vitaminer och extra kalcium + ordentligt med uv och rikligt med engagemang kanske kan få den att klara sig.

Förmodligen kommer den aldrig att se helt frisk ut i utseendet igen, inte till 100% iallafall.


Men att han ens har aptit är jättebra!

Hoppas verkligen att det löser sig

Håller tummarna!



48
3
maxez:
hur ska jag få den att äta mer :( han ligger bara på ett ställe


187
221
Moova:

Hade en skäggis som jag tog över från en barnfamilj för några år sen, de hade aldrig gett den vitaminer, uv eller ordentlig mat öht, endast fått torrfoder hela livet,  den var sådär krum och vriden på ena frambenet och det blev aldrig bättre, dock levde den ett fullt normalt liv och hade lärt sig att springa på benet ändå trots att det var mycket värre än så som din har. 

Hade mycket grenar osv inne som den kunde klättra på eftersom att den skavde mycket på det frambenet det var fel på när den krafsade runt förmycket i sanden. 

Så på med ordentlig UV till din lille och ge den ordentlig mat med kalk och vitaminer så borde den klara sig, Lycka tilll :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild