HJÄLP! Svamp/bakterieinfektion, eller ömsar han?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

13
4
pemshooo:
Tror faktiskt inte han lever :( har tid kl 16.30 hos vet. 
Han var uppe tidigare idag och öppnade munnen och vred huvudet till höger och vänster :/
Han har inte ätit nu på 3 dagar (vägrat) och varit extremt trött och sovit hela tiden. 
Jag bärde upp honom och försökte få honom att vakna men inga livstecken :(

35-37 grader på värme spotten och 26-32 grader runt om. 

Jag lade honom i ett bad med vatten och han har inte rört sig på 4 timmar nu. 
Är extremt orolig och ledsen nu. Tror verkligen han är död för han rör sig inte, han verkar inte andas.

Ska åka iväg om 10 min till vet med honom. FYYYY för mig att jag inte tog hnm till veterinären sekunden jag misstänkte att något inte stod rätt till :/ är extremt nedsatt nu, jag har haft honom i ca 5-6 månader och nu känner jag mig som världens sämsta människa. usch och fy. jag hoppas han lever, jag hoppas att han blir bra. men som det ser ut nu verkar det inte vara så ljust :(

Som sagt: han var vaken för 4-5 timmar sedan och skakade på huvudet och hade öppen mun. 
Sedan dess: inga livstecken i princip. 

fyyyyy för mig :(

2966
1645
Hoggaforfan:
Usch vad tråkigt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Alltid väldigt tråkigt när ens reptiler insjuknar & dör en plötslig död, extra tråkigt då det var din första reptil, hoppas din framtid i hobbyn inte kommer kantas av liknande tråkigheter. 

Detta är inte riktat till dig personligen utan mer ett allmänt råd. Viktigt att man verkligen läser på mycket innan man skaffar djur, kanske speciellt reptiler då dom ofta kräver lite mer än pälsdjur, inte alla men väldigt många arter är beroende av en bra miljö för att kunna leva länge, må bra & vara friska i fångenskap. Som sagt inget riktat till dig som trådskapare så ta inte illa upp :) 

Lycka till med eventuella framtida reptiler :)


13
4
pemshooo:
Jonas_ skrev:
Alltid väldigt tråkigt när ens reptiler insjuknar & dör en plötslig död, extra tråkigt då det var din första reptil, hoppas din framtid i hobbyn inte kommer kantas av liknande tråkigheter. 

Detta är inte riktat till dig personligen utan mer ett allmänt råd. Viktigt att man verkligen läser på mycket innan man skaffar djur, kanske speciellt reptiler då dom ofta kräver lite mer än pälsdjur, inte alla men väldigt många arter är beroende av en bra miljö för att kunna leva länge, må bra & vara friska i fångenskap. Som sagt inget riktat till dig som trådskapare så ta inte illa upp :) 

Lycka till med eventuella framtida reptiler :)




Tack för tipset. Jag försökte suga åt mig så mkt info som möjligt innan, fast det gick inte så bra tydligen. :( Ska verkligen se till att ge min nästa ödla det absolut bästa. Ska vänta ett tag dock, känns inte bra å skaffa en nu så tidigt. Jag blev väldigt fast vid min fina ödla. 
Uppskattar tipset, tack så mkt!

13
4
pemshooo:


Stackars Mendez konstaterades död av veterinär. Han kremeras och lär leva livet i himmeln nu bland alla andra reptiler som har fått lämna detta liv.

Tackar så ödmjukast för all er hjälp och tips!

Vi avslutar med en bild på hnm när han mådde som bäst!

REST IN PEACE MENDEZ. 



164
35
anders890:
Tråkigt! Hur länge hade du honom?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tråkigt :( Beklagar verkligen.

Jag tycker dock inte du ska ha dåligt samvete och känna dig avskräckt ifrån att ha reptiler. Jag upplever att du gjort vad du kunnat. Ibland går det tyvärr åt skogen (förmodligen något som vi allra flesta fått medfara) och man får se över om det är något i skötsel man kan förbättra och hoppas på att det går bättre i framtiden.

Reptiler brukar vara rätt sega på att visa sina sjukdomsymptom, så det är inte alltid säkert att en veterinär kan göra något utan det kan vara för sent långt innan man märker av det.

Om du planerar att köpa en ny ödla i framtiden, så kan du försöka se över om du kan köpa direkt från en uppfödare så att du dels vet att ödlan inte är viltfångad samt att du kan få tips och råd direkt från en person som lyckats föda upp arten.


23
12
fridooh:
Tråkigt att höra :( fick du någon information om vad som var orsaken?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild