Makalösa millipeder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

356
177
krypet:

Det finns massvis med olika slags millipeder - eller tusenfotingar. Egentligen heter denna grupp dubbelfotingar på svenska. Jag har några olika lite mindre arter just nu, men tidigare hade jag Mardonius parilis acuticonus som syns på bilden. Den kan bli rejält stor. Mina största blev ca 16 cm långa, men jag har sett uppgifter om att de kan bli betydligt längre än så.

 


356
177
krypet:

En ny sötnos, Anadenobolus monilicornis, en liten art som inte blir merr än kanske 5-6 cm lång. På ett sätt är det lite tråkigt, men de behöver ju å andra sidan inte så mycket plats, de är lättskötta och har grymt snygga färger - limegrönt och svart på kroppen och sedan röda ben. Benens färg syns inte så bra på bilden tyvärr...


333
97
leolina:

Coola är dom allt :) Har själv bara haft två afrikanska jättar men nog har man sneglat på de mindre några gånger ;)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Riktigt grymma själv får jag inte skaffa några för tjejen fat jag har iofs ingen mer plats nu haha :P


17
8
Elajna:

Jag tycker millipeder är otroligt trevliga djur. Jag har haft min afrikanska jätte i över 3 år nu och jag tycker den är helt fantastisk. Har dock lite svårt att hitta uppfödare till andra sorter då jag gärna skulle vilja ha fler. Har blivit en hel del snäckor, pinnar och bönor på senaste tiden istället :P


356
177
krypet:

Elajna: kolla med Inka67, hon har väl en eller annan millipedart och finns i grannstaden norröver - nära och bra!


68
9
StaOlog:

Kapar tråden lite här.

Finns det någon art som är hyffsat stor som även är ute i ljuset så att säga och inte bara ligger under löv eller bara är ute på natten? Har faktiskt haft ögonen på A. monilicornis då färgerna är så härliga hur är de?

Vill skaffa någon trevlig art men vill inte att det ska bli som mina B. rothi (kackerlacka) som snabbt grävde ner sig och sedan knappt aldrig är framme. =/


356
177
krypet:

Kapa tråden bara - det är liksom meningen!

Leta efter Chicobolus spinigerus - de är faktiskt framme ganska mycket! Min allra roligaste art. En lite mindre art på kanske 8 cm (chansar lite) randig i svart och vitbeige. Det är nästan alltid någon av mina uppe och går.

De brukar inte vara så billiga, men de är bra mycket roligare än många andra arter. Det finns ungar till salu i Sverige då coh då så du kan nog få fatt i dem så fort det blir varmt nog att skicka dem.

Annars kan du kolla med slowfox64 på Phalagorns krypforum, jag fick mina från honom och han bor i Skåne om jag minns rätt.


68
9
StaOlog:

Jag kollar med honom... tack! =)


49
1
spiidi:

tusenfotingar är fina djur har själv 2 arter nu å fler ska det bli ..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild