Synpunkter på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
Dunder__:
Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på mitt terrarium jag håller på att bygga. Jag har redan börjat på själva grundstommen men innan jag går vidare så skulle jag vilja på lite tips och ideér. Speciellt på belysning, värme m.m.

Tanken är att det ska inredas som en liten bit regnskog.



Syns bilden dåligt? Här är en länk till en lite större.

www.dropbox.com/s/6l2rslxz5ldob4q/SMST%20Terrarium.asm.dft.jpg?dl=0

Mvh
Jonas

278
122
Snakedude69:
Very nice!  looks good to me.  My only question is what is going to be in it ;)


7
0
Dunder__:
Well, I haven't decieded yet... I've been looking at couple of japalura splendida...


278
122
Snakedude69:
Think about making a little box in the back to hide you eletrical cables, Thermostat.  they can be quite annoying and ungly.  so maybe try to hide them in a good way. =)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det jag tänker är angående ventilationen. Jag skulle nog sätta en utav sidohålen högre upp.
Det är vad jag fått lära mig, någon annan kanske kan ge en bättre förklaring varför.

Sen hade jag nog gjort boxen för lampor hela vägen till baksidan. Då får man ju en liten "hylla" att ställa grejer på om man skulle vilja.


2966
1645
Hoggaforfan:

Ventilationen behövs ändras. Inget i taket utan in från ena sidan där hålen är på mitten av burken mellan golv och tak och andra sidan strax under taket.
Jag tror även du behöver mer ventilation. En formel som Peter54 har räknat ut är god hjälp:
"Räkna ihop ytan av alla fyra väggar, ta inte med tak eller botten, multiplicera med 0,2 till 0,4 beroende på om du vill ha fuktigt eller torrare. Rummets temperatur och övrigt klimat spelar in, så numera brukar jag rekommendera att åtminstone en av ventöppningarna är justerbar."

Ska du använda UV-lysrör? Annars är HID det som brukar rekommenderas nu samt dagsljuslampa/lysrör till det alternativt LED-lister. Jag har en 4000k och en 6000k LED-list i mitt och växterna verkar gilla det, de växer i alla fall :-)


7
0
Dunder__:
Så, nu har jag uppdaterat...

Det blir 2 st öppningar, en på vardera kortsida. En i överkant och en ca. 250 mm längre ned.

Öppningens storlek är 340x150mm.

Hoppas det ser bättre ut.



//Jonas


278
122
Snakedude69:
I always have a tuff time keeping the humidity up with so much ventalation. 

7
0
Dunder__:
Jag utgick ifrån 2% av den totala arean. Får väl klura ut nått bra sätt att justera öppningarna.

342
183
DannyF:
Hoggaforfan skrev:
Ventilationen behövs ändras. Inget i taket utan in från ena sidan där hålen är på mitten av burken mellan golv och tak och andra sidan strax under taket.
Jag tror även du behöver mer ventilation. En formel som Peter54 har räknat ut är god hjälp:
"Räkna ihop ytan av alla fyra väggar, ta inte med tak eller botten, multiplicera med 0,2 till 0,4 beroende på om du vill ha fuktigt eller torrare. Rummets temperatur och övrigt klimat spelar in, så numera brukar jag rekommendera att åtminstone en av ventöppningarna är justerbar."

Ska du använda UV-lysrör? Annars är HID det som brukar rekommenderas nu samt dagsljuslampa/lysrör till det alternativt LED-lister. Jag har en 4000k och en 6000k LED-list i mitt och växterna verkar gilla det, de växer i alla fall :-)




Hur ska jag räkna? I cm? Ska räkna ut på en juvenilburk. Och är det inte x 0.02 o inte 0.2? Räknar jag på cm2 och gånger 0.2 så får jag ut att mitt bygge ska ha 7500 cm2 öppning.....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild