Bygga en bit regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24

378
479
Svedjemo:
Hmm... blev ganska sunkig kvalité på filmen av någon anledning. Tyvärr ser man inte framstegen med mossan så bra. Börjar bli lite grönt på sina ställen nu.

378
479
Svedjemo:
Nu har äntligen transformatorn till LED-stripsen kommit så nu har jag givit mig på att löda ihop ledstripsen i lagom längder. Det syns tydligt att det var första gången jag använde lödkolv :)


378
479
Svedjemo:
Sladden från transformatorn till LED-stripsen slutar i en slags kontakt, en hane av något slag, men från LED-stripsen så går det bara två sladdar. Frågan är nu hur jag ska koppla ihop dem? Min spontana tanke var att klippa sladden till transformatorn och hoppas på att det finns två sladdar med olika färg där inne och att man lödar fast dem i sladdarna från stripsen. Men om det inte är någon skillnad på sladdarna inne i transformatorsladden, vad gör jag då? Kan jag skada utrustningen om jag inte kopplar polerna rätt (det är 12V) Det var för länge sedan jag läste fysik för att jag ska komma ihåg sånt :)


44
9
Johan_86:
Rent fysikmässigt spelar det ingen roll. Det är växelström så det är ju egentligen ingen skillnad på vad som är plus och minus. Kolla bara att det är isolerat ordentligt så det inte finns någon risk att de kommer åt varandra, då kan det gå illa. :P

342
183
DannyF:
det är inte växelström! efter transformatorn så är det 12v likström, innan 240v växel.
om du ska ha ledstripsen inne i terrariet och därmed finns risk för fukt, så förläng kabeln ifrån ledlisten ut ur terrariet när det hela är monterat och sätt där på en kontakt. smeta på silikon i alla skarvar, inklusive lödningarnapå listen ifall du ska ha det inne i terrariet.

klipp av anstlutningen på transformatorsladden och sätt på den nya kontakten där, det är enbart 2 sladdar, villket bara kan kopplas på ett sätt annars lyser det inte. tror inte at det finns någon risk med att koppla det fel, iaf inte för 1-2 sekunder när man testar vilken sladd som ska sitta vart.

det blir jobbigt ifall du ska flytta terrariet och inte kan koppla bort transformatorn. här är kontakterna jag använder mig av, tyvär ingen superkvalité. man kan få jucka lite på kontakterna för att dom ska funka, men det kanske är ja som gjort fel vem vet. www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37400

378
479
Svedjemo:
Johan_86 skrev:
Rent fysikmässigt spelar det ingen roll. Det är växelström så det är ju egentligen ingen skillnad på vad som är plus och minus. Kolla bara att det är isolerat ordentligt så det inte finns någon risk att de kommer åt varandra, då kan det gå illa. :P


Är det verkligen växelström när vi pratar om 12V? Trodde att det nästan alltid rörde sig om likström vid så låga spänningar... men, som sagt, det var ju ett tag sedan man pluggade fysik :)

378
479
Svedjemo:
DannyF skrev:
det är inte växelström! efter transformatorn så är det 12v likström, innan 240v växel.
om du ska ha ledstripsen inne i terrariet och därmed finns risk för fukt, så förläng kabeln ifrån ledlisten ut ur terrariet när det hela är monterat och sätt där på en kontakt. smeta på silikon i alla skarvar, inklusive lödningarnapå listen ifall du ska ha det inne i terrariet.

klipp av anstlutningen på transformatorsladden och sätt på den nya kontakten där, det är enbart 2 sladdar, villket bara kan kopplas på ett sätt annars lyser det inte. tror inte at det finns någon risk med att koppla det fel, iaf inte för 1-2 sekunder när man testar vilken sladd som ska sitta vart.

det blir jobbigt ifall du ska flytta terrariet och inte kan koppla bort transformatorn. här är kontakterna jag använder mig av, tyvär ingen superkvalité. man kan få jucka lite på kontakterna för att dom ska funka, men det kanske är ja som gjort fel vem vet. www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37400


Jag har ju köpt samma transformator som du så jag gör på samma sätt då. Tack för tipsen!

2048
773
psyjoh:
Om man kapar led stripsen kan man ha dem i samma transformator om man löddat ihop dem?


2048
773
psyjoh:
Det blir ju ett pilligt jobb att fästa en hel 5m strips och samtidigt få dit det snyggt när taket är 150cm brett som mitt är. Tänkte då att man kunde kapa i mindre delar ifall man kan köra dem i samma transformator? 

44
9
Johan_86:
En transformator omvandlar växelström till växelström genom magnetiskinduktion. Om det sedan blir likström krävs en likriktare. Om det är en likriktare inbyggd i transformatorn så ber jag om ursäkt för missuppfattningen. Är fysiker och inte praktiker... :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild