Insekter i 30*30*30

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
12
Petra:
Hej jag har en lite konstig fråga, jag ska skriva ett artfaktablad om en insekt. 

Dessa krav har läraren: 
Kunna bo i ett 30*30*30 terrarium. 
Ingen spindel, snigel eller kackerlacka. 

Så jag undrar om ni vet någon insekt som passar in i detta? 

Dessa krav är för att två av arterna vi lämnar in ska sedan köpas in.

Jätte tacksam för svar :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Har du läst skötselråden här på sidan? Finns säkert några tips där, länkar 2 arter som skulle passa iaf men finns fler skötselråd.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=a_dichotoma

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=p_imperator

Finns ju en massa skorpioner som skulle passa bra i ett 30x30 terrarium, även flera arter vandrande pinnar & löv, för att nämna några :)

Finns ju även en drös med såkallade foderinsekter som går att ha i mindre terrarium, syrsor, mjölmaskar bla. 


67
12
Petra:
Jonas_ skrev:
Har du läst skötselråden här på sidan? Finns säkert några tips där, länkar 2 arter som skulle passa iaf men finns fler skötselråd.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=a_dichotoma

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=p_imperator

Finns ju en massa skorpioner som skulle passa bra i ett 30x30 terrarium, även flera arter vandrande pinnar & löv, för att nämna några :)

Finns ju även en drös med såkallade foderinsekter som går att ha i mindre terrarium, syrsor, mjölmaskar bla. 


Djuren vi har är skorpioner, mjölmask, zofobas (Stavning helt fel tror jag), syrsor, bananflugor och en liten masksort som hette något bison/buffalo. 
Japansk noshörningsbagge, sungaya och rovskinnbagge är skrivna. 
Löv tycker inte läraren vi ska ha. 

Ska skriva om ett djur till men ska kolla bland pinnarna men ingen som vet någon under/ca 7 cm?

2966
1645
Hoggaforfan:
Bönsyrsor? Rosenbagge? Blombaggar och guldbaggar finns det några snygga av. Millipeder? Antingen vanliga tusenfotingar eller scolopendror (aggressiva)

krypet, bos och gurra1 är väl insektsguruna här på sidan. Kan vara värt att skicka dem ett PM

1275
1724
Falk:

Måste det vara insekt?

Skorpioner och många andra leddjur är ju icke insekter men kanske skulle vara ett intressant ämne att skriva om


67
12
Petra:
Hoggaforfan: Bönsyrsa, rosenbagge är skrivna om. Blombagge och guldbagge var häftiga ^^ Tror en skrev om millipeder. 

Falk: Aa det måste det men hittade en för en stund sedan :)

Jag skulle kunna göra detta för skojs skull för det är väldigt roligt utom om man får ett djur att skriva om som man inte hittar någon fakta om eller alla sidor säger olika XD

356
177
krypet:
Några små arter som kan gå i den terrariestorleken är mångfotingar som Anadenobolus monilicornis och Centrbolus sp. Mozambique. Allra roligast är Chicobolus spinigerus, men den är lite större. Den är mycket mer aktiv på dagarna än vad de andra är. Men nu var det ju problemet att de inte är insekter.

Phyllocrania paradoxa är en liten bönsyrsa som dessutom går att hålla i grupp.

Små pinnar är Epidares nolimetangere, Peruphasma schultei och Aretaon asperrimus. Det finns fler, men dessa ska gå att få tag på i Sverige.

Kolla in Chlorocala africana oertzeni, en liten lila skalbagge. Problemet är väl att få tag på den. Det finns många olika arter av rosenbaggar, men det är nog smartast att testa Pachnoda marginata först eftersom den är billigast att få tag på.

Jag tycker din lärare tänker helt rätt med löv, de är rätt svåra om vi säger så!

Någon syrsa? 

Lite trist med kackerlacksregeln. Visa någon Therea-art och förhandla lite. De är grymt snygga och håller sig rätt så bra på plats. Vuxna hanar klättrar bra, men det är ju inget jätteproblem.  Jag gissar att det gäller den vanliga rädslan att kackerlackor är skadedjur... Kolla om ni inte kan få ha ett par hanar av någon väsande kackerlacka som Gromphadorhina portentosa. Mina elever älskar dem!

Åh, nu kom jag på det: myror! Vanliga svartmyror är bäst att börja med. Det går att hitta nysvärmade myrdrottningar på sommaren. Gräv aldrig i myrstackar, det är hopplöst att hitta drottningen, och om man gör det så dör samhället utan henne. Kolla in myrstaden.se tyvärr är det nog inte så mcket aktivitet där, men det finns mycket att läsa där sedan tidigare. Myror är skoliga, men för att hålla dem instängda krävs vältätade bostäder. Man brukar koppla ihop någon form av bo med en plats att leta mat mm. Myrterrarium brukar kallas formikarium och arena är ett vanligt namn på den del de är ute och letar mat i. Olika delar kopplas ihop med slangar. I början räcker ett provrör och en liten plastburk, alltså långt mindre än den storlek du skrev. Hoppas det inte gör något!
En rolig myra från södra Europa är Messor barbarus som äter frön. Kolla in den med. Jag har en koloni och de har inte varit svårskötta. Det går att beställa myrdrotningar från ett par firmor i Europa och de skickar med post. Jag tror jag har någon liten koloni med svartmyror över.



356
177
krypet:
Hi hi, sa läraren ingen snigel så kan ni ha en snäcka... Kolla noga vad läraren sa. Det är lite kul om din lärare sa fel. Snäckor blir ofta lite stora, och gärna för många, så det är ingen bra idé ändå... Vi letar snäckägg minst varannan vecka för att hitta dem i tid. Några ska få kläcka, resten stoppar jag nog in i frysen så de dör.

2048
773
psyjoh:
Snäckor, sniglar och mångfotingar är väl inga insekter?
Insekter har väl 3 kroppar eller vad man ska säga och 3 benpar?

67
12
Petra:
Tack alla så jättemycket för svaren, har hittat några att skriva om ^^ 

Psyjoh: Jag skrev upp vad vi skrivit och hade även om det inte var insekter :) 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild