Färsking med vatten över huvudet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
7
Allforfun:
Hej ni nyfikna! Antar att rubriken lockade med den typiska skadeglädjen som vi alla har en liten del av i oss men även kanske en hjälpande hand.

Jag har efter många års väntan tagit mitt första steg mot att utveckla mitt intresse för reptiler.

Förskaffat mig ett terrarium på 200x75x75cm då jag är en person som föredrar ordentliga objekt, insåg såklart att detta innebär + och - då temp och luftfuktighet m.m. kan bli lite mer pill med att få helt rätt men pill är lite av det roliga.

Tyckte då att det verkade rätt så "tråkigt" till synes så har nu börjat skära,silikona och foga bakgrund, ska även måla sidor, tak och bakgrund :) Allt såklart efter en grundlig rengöring av terrariet och utrustning.

Som ni förstår så har jag ett och annat att fixa innan jag kommer längre i planerandet :)

Frågor/råd och allmäna åsikter tas emot med glädje


Ha nu en trevlig kväll! Mvh Tim

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag ser ingen nackdel med temperatur och luftfuktighet, utan det är snarare bra att kunna skapa en temperaturgradient så att reptilen själv kan anpassa genom att flytta sig till varmare/kallare del av terrariet.

Och nyfiken som man är, så måste man ju såklart fråga vad du har tänkt att ha för något i det när du är klar?

187
221
Moova:

Haha jag känner att jag är lite för trött just nu då jag läste rubriken som "Färskning av vatten..." sen tog hjärnan stop och jag klickade på tråden,  fick läsa om rubriken lite nogrannare efter att jag börjat läsa ditt inlägg ;) 

 

Lycka till med bygget! :) 


7
7
Allforfun:
Tackar för uppmuntran :)
Favoriterna jag har är grön trädpyton, smaragdboa, rengbågsboa och allas lilla favoritkubbis blodpyton :D

Men pågrund av höjden i terrariet så faller tyvärr trädpyton och smaragdboan bort tror jag och eftersom att jag är ny på att äga reptil (bara hanterat och tagit hand om mitt gymnasies när jag studerade) så är inte brongersmai ett passande val av vad jag läst mig till.
Så det lutar mest åt röd regnbåge :)

7
7
Allforfun:
Ska även se till så man kommer upp till mässan så man får se alla snygga exemplar där o bre på kunskaperna samtidigt :)

7
7
Allforfun:
Lagt på 2 lager nu så blir att kolla skarvar o skrymslen imorn ifall de blir en sväng till.

343
119
Salig:
Höjden borde inte vara något problem då grön trädpyton och liknande ormar mest rör sig horisontellt. Detta är dock bara vad jag hört från andra som har arten ;) Viktigast är dock att ormen har ett grenverk att röra sig i.

7
7
Allforfun:
Får höra runt lite för jag är fortfarande osäker på valet ^^
Då kommer nästa fråga, om det skulle bli trädpyton eller liknande så kommer jag att fästa grenar m.m. tvärsöver hela terrariet och då undrar jag om det är bäst att ta bort spotten och ha den över terrariet istället för i för att inte ormen ska komma för nära värmekällan?

488
203
David:
75 högt blir nog kanon för grön trädpyton. Många kör ju typ 120X60X60 till dem. Men lampan bör nog som du säger tas bort.

342
183
DannyF:
håller på och handlar saker för att bygga träterrarie till grön trädpyton jag med, och efter timmar av surfande och funderande så tror jag att värmepanel + belysning är ett säkrare kort vs lampa som står för båda.
jag har köpt en 75w värmepanel för hotspoten men antar att jag kmr få lägga in värmekabel också eftersom ja ska bygga 150x90x60.

om du inte måste ha sakerna fort o kan tänka dig att vänta 1-2 veckor så är ett tips är att kolla på tex ebay eller andra utländska sidor, bra mycket billigare än de svenska och i många fall är det samma saker.

jag har beställt 2 st www.dx.com/p/waterproof-54w-6500k-3600lm-300x5050-smd-led-white-light-flexible-strip-w-power-adapter-5-meter-81715.VMY7kf6G8WE vet ite hur varma de blir men bör vara lungt eftersom att det är led.
hur dom funkar till levande växter villket jag ska ja vet ja inte, det är iaf rätt k och lumen. men 450kr för och 600 dioder kan ju va värt ett försök :D spciellt med tanke på att belysning med samma k och lumen är betydligt dyrare här. frågan är bara om ja får plats med alla :S men det går att modda koppla dom hur man vill som hur är :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild