Hjälp vid val av nya grodor samt terrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

56
12
Komodo:

Hej! Jag har nu på senare tid fått upp ögonen för grodor (älskar pilgiftsgrodor!) och har bestämt mig för att skaffa mig ett terrarium där jag ska hålla åtminstone ett par och skulle gärna vilja få lite hjälp med val av art på groda samt storlek på terrarium. (Bör nämnas att jag haft ödlor tidigare, så jag är inte särskilt ny inom herpetologin, endast osäker på val av groddjur då jag aldrig haft det förut :) ).

Såhär ser det ut.

1. pga platsbrist så kommer jag endast kunna ha ett ganska litet terrarium , någonstans mellan 30x30 och 45x45. Höjd på terrariet är inget problem, inte heller bredden (endast djup). Det ska vara ett Exo-Terra. 

2. Helst inte för högljödda grodor då terrariet kommer vara placerat i mitt rum.

3. Jag är inte särskilt sugen på att hålla några halvakvatiska arter, såsom klockgrodor. 

4. Jag vill ej ha någon art som äter bananflugor då jag hört att de lätt smiter och sprider sig i hemmet.

5. Kommer förmodligen någon gång komma att behöva vara borta hemifrån över en natt, så helst en inte alltför tidskrävande art.

:)


2966
1645
Hoggaforfan:
Tycker inte det är några problem med bananflugor, sjukt smidigt foder snarare. Smiter de så beror det på slarv antingen med odlingen eller att terrariet inte är tätt.
Det är det vanligaste fodret för just pilgift men det finns fler som hoppstjärtar och tropiska gråsuggor.

45x45 funkar för Dendrobates Tinctorius eller D. Auratus (ofta mycket blyg), möjligen undantaget de största morpherna. Allt under 5cm helt enkelt. Låter ingenting utanför terrariet. Har du örat emot så kan du ha tur och höra dem.
Det är ju en vanesak, jag själv gillar ljud lite då och då :-)
D. leucomelas låter lite men inte högt. Finns ett par videos på youtube

Har du massa nyttodjur i terrariet som hoppstjärtar, flugor, gråsuggor etc så kan du vara borta ganska länge. Oftast övermatar tydligen folk sina grodor snarare än svält.

Exo Terra är inte flugtäta så du får tejpa lite för att få det tätt.
Inte heller säkert det är vattentätt. Fukt blir det mycket av hos grodor.



56
12
Komodo:

Hoggaforfan skrev:
Tycker inte det är några problem med bananflugor, sjukt smidigt foder snarare. Smiter de så beror det på slarv antingen med odlingen eller att terrariet inte är tätt.
Det är det vanligaste fodret för just pilgift men det finns fler som hoppstjärtar och tropiska gråsuggor.

45x45 funkar för Dendrobates Tinctorius eller D. Auratus (ofta mycket blyg), möjligen undantaget de största morpherna. Allt under 5cm helt enkelt. Låter ingenting utanför terrariet. Har du örat emot så kan du ha tur och höra dem.
Det är ju en vanesak, jag själv gillar ljud lite då och då :-)
D. leucomelas låter lite men inte högt. Finns ett par videos på youtube

Har du massa nyttodjur i terrariet som hoppstjärtar, flugor, gråsuggor etc så kan du vara borta ganska länge. Oftast övermatar tydligen folk sina grodor snarare än svält.

Exo Terra är inte flugtäta så du får tejpa lite för att få det tätt.
Inte heller säkert det är vattentätt. Fukt blir det mycket av hos grodor.



Okej vad intressant :D

Vad bra att jag fått klarhet om det här med bananflugorna, det enda jag undrar är hur man får tag på dessa filurer?

D.Leucomelas är definitivt den det lutar åt mest nu efter att jag läst det här, fungerar den i ett 30x30x45 eller är det alldelles för litet för vilken pilgiftsgroda som helst? :O


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
De arter Hoggaforfan nämnt är bland de vanligaste "nybörjargrodorna" vad gäller pilgift.
Det är inte så jobbigt när man kommit igång med bananflugor, och det blir relativt billigt i foder. Man behöver köpa en kultur och sedan är det bara att göra ny bananfluge-smet och låta kulturen föröka sig till nya.

För att inte du ska ha flugor i terrariet så köp gärna ett terrarie med bananflugtät ventilation. Exo-terras är det inte.
Sen finns det såklart annat smått foder som hoppstjärtar, gråsuggor, löss m.m. men bananflugor är det enklaste.

Personligen skulle jag nog inte snåla med utrymmet. Du bör inreda det snyggt med massor av växter och gömställen, och det är oftaste enklare när man har lite mer utrymme att göra det på.

40
15
porcelain:

Om det är pilgift du är ute efter så är Svenska dendrobatidsällskapet en bra plats med all information du behöver! pilgift.se/forum

Mitt bästa tips om du vill ha mindre grodor (tänker ex pilgift, dock inte de minsta arterna kanske) och inte vill hålla på med flugor så är ugsmygg ett smidigt foder. Odlar själv dessa och det är mindre att göra än med flugor och det är mer mat på dem än flugor. Nackdelen är att det tar ett par månader innan odlingen kommer igång ordenligt så värt att starta denna innan inköp av grodor.

SDS kommer att ha sin groddag i Stockholm i mars, där kan den som är medlem köpa det mesta som behövs. Som foder, terrarietillbehör, växter och såklart även grodor :)


56
12
Komodo:

anders skrev:
De arter Hoggaforfan nämnt är bland de vanligaste "nybörjargrodorna" vad gäller pilgift.
Det är inte så jobbigt när man kommit igång med bananflugor, och det blir relativt billigt i foder. Man behöver köpa en kultur och sedan är det bara att göra ny bananfluge-smet och låta kulturen föröka sig till nya.

För att inte du ska ha flugor i terrariet så köp gärna ett terrarie med bananflugtät ventilation. Exo-terras är det inte.
Sen finns det såklart annat smått foder som hoppstjärtar, gråsuggor, löss m.m. men bananflugor är det enklaste.

Personligen skulle jag nog inte snåla med utrymmet. Du bör inreda det snyggt med massor av växter och gömställen, och det är oftaste enklare när man har lite mer utrymme att göra det på.


Okej tack för tipsen! 

Har du/ni något förslag på ett bananflugtätt terrarium som inte läcker när det är fuktigt och var man kan köpa ett sådant?


56
12
Komodo:
porcelain skrev:
Om det är pilgift du är ute efter så är Svenska dendrobatidsällskapet en bra plats med all information du behöver! pilgift.se/forum

Mitt bästa tips om du vill ha mindre grodor (tänker ex pilgift, dock inte de minsta arterna kanske) och inte vill hålla på med flugor så är ugsmygg ett smidigt foder. Odlar själv dessa och det är mindre att göra än med flugor och det är mer mat på dem än flugor. Nackdelen är att det tar ett par månader innan odlingen kommer igång ordenligt så värt att starta denna innan inköp av grodor.

SDS kommer att ha sin groddag i Stockholm i mars, där kan den som är medlem köpa det mesta som behövs. Som foder, terrarietillbehör, växter och såklart även grodor :)



Okej jag ska nog börja med att odla bananflugor eller i alla fall ge det ett försök. Jag har hört talas om bananflugor utan vingar som då skulle vara någon speciellt framavlad sort, stämmer det? och i sånna fall, var finns de att köpa någonstans?

Var är det bästa stället att köpa ett par av D. Leucomelas? någon butik i Stockholmstrakten? :O


2966
1645
Hoggaforfan:
De har vingar men flygförmågan är bortavlad. Finns att köpa på mässor och i djuraffärer med reptilfokus. Finns även en del som säljer det via köp&sälj här på sidan.

Fast bor du i Stockholm är det inga problem. Då har du användarna Firemon och jhonny2fingers för foder, Daniel_S till växter och troligtvis massor som jag glömt bort nu.

Finns även grodterrarium på mässor eller bygger folk själva. Vet FinnW säljer av om han inte blivit av med alla nu. 

Är en mässa i Solna om 11 dagar, där finns det kanske. Jörgen (jsl) har nog med sig ett större gäng, minns dock inte arterna i huvudet. Annars SDS Groddagen borde det finnas.
Vet inte om Jörgen tar med sig eller har terrarium som passar som han vill sälja av.

Fukttäta gör man annars ganska lätt med silikon (OBS utan antimögel-medel!). Bara tänkte nämna det så att du inte tror att ett Exo Terra är klart att använda utan kan kräva lite jobb innan det blir grodanpassat.

Du har väl varit på Skansen-Akvariets grodutställning? 

10
9
patrikm:
Södermalms akvarieaffär (vid mariatorget)säljer hoppstjärtar och små bananflugor men kan ta in stora på beställning,
Finns även flugsmet där (nekton) de kostar ca250kr/l men luktar ok och möglar inte lika lätt som egna blandningar.




56
12
Komodo:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild