Ödla och orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
10
battman:
Kan det funka med att ha både ödla och orm i samma terrarium, under förutsättning att dom kommer från samma habitat.
Har en Australisk vattenödla (Intellagama lesueurii).
Och vad skulle då kunna funka?

Mvh Micke

Björbo

109
25
Dark_Shadow:
Ödlan kommer att bli uppäten

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Man brukar i regel inte vilja blanda arter. Då de kan stressa, skada eller t.o.m. döda varandra.
Slutligen så är det även svårare att anpassa ett terrarie så att bägge djurens livsmiljöer går att åstadkomma.

Lättast är om du köper ett till terrarie om du vill skaffa en orm.

2966
1645
Hoggaforfan:

Beror på vad för orm, en mindre orm hade nog fungerat. Men ormar är svårt att blanda med och även om det säkert skulle gått så är det nog enklare att ha 2 terrarium. 

Många djur lever ju i allt från grannar till ren symbios i naturen och jag tror att de även kan aktivera varandra i ett terrarium. Men då ställer det också väldigt mycket högre krav på storlek och inredning etc.

Problemet med ormar är lite att de ser allt som mat så ska man blanda med en orm så gäller det att antingen det andra djuret är för litet eller för stort för ormen för att den ska bry sig.

Tror lite anders har rätt med att en orm hade blivit stressad med en ödla och då i sin tur stressat ödlan.


1275
1724
Falk:
I det vilda har dom ju chansen att fly undan varandra på ett helt annat sett än i ett terrarium

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Avråder starkt att ha en ödla & en orm i samma terrarium, någon blir den andres lunch tids nog. 

2048
773
psyjoh:
Man kan ju dela av terrariet med en glasskiva på längden. Ha en trädlevande ödla och marklevande orm, eller tvärtom och bygga inredningen så det går från terrariet under och fortsätter likadant i det övre. Så ser det nästan ut som ett terrarie fast det är två.. om du förstår vad jag menar. Hade dock valt två terrarie själv. 

14
10
battman:
Ja det verkar som om jag får bygga ett tredje akvarium, lite roligt är det dock att jag har byggt ett nytt stort terrarium åt vatten ödlan, för det terrariet jag fick med när jag köpte honom var alldeles för litet men det bodde då även 4 st vanliga svenska grodor tillsammans med ödlan och det gör de nu med, dom stortrivs tillsammans, grodorna käkar mjölmask och de e ganska roligt att se dom äta.

Tack för alla svar

Mvh Micke

Björbo

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

battman skrev:
Ja det verkar som om jag får bygga ett tredje akvarium, lite roligt är det dock att jag har byggt ett nytt stort terrarium åt vatten ödlan, för det terrariet jag fick med när jag köpte honom var alldeles för litet men det bodde då även 4 st vanliga svenska grodor tillsammans med ödlan och det gör de nu med, dom stortrivs tillsammans, grodorna käkar mjölmask och de e ganska roligt att se dom äta.

Tack för alla svar

Mvh Micke

Björbo


Hoppas inte grodorna är tagna utifrån naturen? Alla Svenska reptiler & herptiler är fridlysta & får absolut inte tas från naturen in i ett terrarium, men jag kanske missuppfattade, finns säkert en del fångenskapsuppfödda grodor :)


14
10
battman:
Jonas_ skrev:


 

Hoppas inte grodorna är tagna utifrån naturen? Alla Svenska reptiler & herptiler är fridlysta & får absolut inte tas från naturen in i ett terrarium, men jag kanske missuppfattade, finns säkert en del fångenskapsuppfödda grodor :)


På den frågan kan jag inte ge ett adekvat svar, min gissning är att ungarna till dom som hade ödlan tidigare har hämtat in grodorna, men dom ska få sin frihet till våren ute vid dammen jag har i trädgården :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild