Passande färg till hemmagjord grotta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Jag har "dekorerat" utsidan på en plastgrotta för reptiler, & jag vill bara ha lite expert-råd om den är fullt ofarlig att ha till min skäggagam.
Utsidan är penslad med vanligt trälim som jag sedan strött sand över. Efter det så målade jag den bara med vanlig akryl-färg.
Den har nu torkat i över ett dygn, men jag ska låta den göra det i någon dag till innan jag sätter in den i terrariet.
Det behövs väl ingen lack eller liknande när den ändå bara ska stå i torr miljö?

2966
1645
Hoggaforfan:
Lack behövs dels för att hindra vatten från att tränga igenom dels för att skydda färgen. Skulle väl vara den sista anledningen men jag tror inte det gör så stor skillnad. De lär slita på det ändå. Bättre du bättringsmålar då och då tror jag.

309
38
reptilicus_:
Tror inget vatten eller fukt lär påverka den så mycket.
Men finns det något ofarligt lack som inte ger en så blank yta i så fall?

2966
1645
Hoggaforfan:
Finns halvmatt och matt lack men jag tycker viss blankhet ändå syns men jag hade lackat med PVA-lim (allaroundlim, ute-trälim etc) i så fall. Det blir inte särskilt blank (i klass med halvmatt lack kanske) och är segare än vanlig lack så bör hålla bättre.

309
38
reptilicus_:
Jag hittade ett jätte bra lack som inte gav ifrån sig något blänk alls
www.makeandcreate.se/article/lack_250_ml

44
9
Johan_86:
Då den ska stå i ett varmt och torrt terrarium hade jag rekommenderat att lägga på några lager av "mod podge" som finns att köpa i hobbyaffärer. Spä med lite vatten och använd en pensel bara.
Att ställa in den som den är kan funka men om det blir tillräckligt varmt finns en liten risk att färgen mjuknar och släpper ut diverse gifter i luften. Hade personligen inte vågat chansa på det utan hade lackerat den först. Det finns även bättre lack att köpa, typ akvarielack, men eftersom det ska stå i en torr miljö fungerar mod podge utmärkt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Akrylfärg ska vara helt giftfritt. Ungar äter det i skolan.

309
38
reptilicus_:
Den står på den svala sidan & jag har känt på den så den inte "klibbar"
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild