Skum på vattenytan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
6
Sarlek:
Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med här. Det är så att jag en tid haft som en fetthinna på vattenytan i akvariet. Det gör att det bildas skum på ytan som inte går bort. Ibland ser jag också att det flyter något vitt på ytan, nåt lite trådigt som löses upp då jag tar på det. Jag har bytt vatten flera gånger men det hjälper inte. Jag matar sköldpaddorna utanför akvariet så det borde inte vara fett från maten, men jag vet inte. Är det någon som har samma erfarenhet eller som kan klura ut vad detta beror på?

/Sara 

75
82
Snuset:
Har du möjlighet att lägga upp en bild?

125
182
Redfoottortoise:
Nu är jag ingen expert på vattensköldpaddor, men säkert är att landsköldpaddors urin innehåller urinsyra som skall vara vit när den är "normal" och det kan förekomma mer eller mindre i urinen. Om den däremot har annan färg eller luktar illa, så kan detta vara ett tecken på t.ex en infektion.

Samma omständigheter borde gälla för vattensköldpaddor ?

Hur ofta rengör du karet ?

Vad har du för reningssystem ?

Vad är det för art du har ?

Hur länge har du haft dom ?

En bild hade varit bra, precis som Snuset säger (det där lät kul...)

125
182
Redfoottortoise:
Jag har kollat upp med en expert på andra sidan Atlanten och han säger följande :

"High ammonia levels cause the foam . As for the oil on the water it's turtle waste"

Så nu vet du vad som ska åtgärdas...

19
6
Sarlek:
Redfoottortoise skrev:
Jag har kollat upp med en expert på andra sidan Atlanten och han säger följande :

"High ammonia levels cause the foam . As for the oil on the water it's turtle waste"

Så nu vet du vad som ska åtgärdas...


Ok men vad gör man om man har hög halt av ammoniak? Jag byter vatten ofta men mina sköldpaddor vägrar att göra sina behov i karet där jag matar dem,  det är som att de välj ger sig tills de kommer tillbaka till akvariet och då bajsar de.  :p jag försöker vara där och ta bort det så fort jag ser det men det är ju inte alltid som jag upptäcker det.

Ska ta en bild och lägga upp. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Låter som du behöver ett kraftigare reningsverk/pump i akvariet, finns en del större ytterfilter som fungerar bra, dom kostar en del i inköp men det är det värt i längden då dom håller en livstid! 

Just vattensköldpaddor är riktiga grisar i akvariet & skitar ner mycket, som du kanske märkt :)

Att göra stora vattenbyten kan ofta rubba balansen i karet, bättre då att byta 20-30% av vattnet varje vecka.. beroende på storlek på akvariet, antal invånare osv såklart, mycket som spelar in vad gäller vattenbyten, men när jag har haft akvarium har små tätare vattenbyten fungerat bättre än att byta ut mycket vatten något mer sällan. 


19
6
Sarlek:
Jonas_ skrev:
Låter som du behöver ett kraftigare reningsverk/pump i akvariet, finns en del större ytterfilter som fungerar bra, dom kostar en del i inköp men det är det värt i längden då dom håller en livstid! 

Just vattensköldpaddor är riktiga grisar i akvariet & skitar ner mycket, som du kanske märkt :)

Att göra stora vattenbyten kan ofta rubba balansen i karet, bättre då att byta 20-30% av vattnet varje vecka.. beroende på storlek på akvariet, antal invånare osv såklart, mycket som spelar in vad gäller vattenbyten, men när jag har haft akvarium har små tätare vattenbyten fungerat bättre än att byta ut mycket vatten något mer sällan. 



Tack för hjälpen. Jo jag byter ca 1/3 av vattnet ofta så det stämmer som du säger att det är bättre. Du har också rätt i att reningsverket är för klent. Det följde med när jag köpte akvariet men efter att ha frågat på djurhobby förstod jag att jag behöver komplettera. Så det ska jag göra. Jag hoppas att problemet löser sig då. Jag vet inte hur jag ska få sköldisarna att bajsa i det andra karet... :p

444
153
jpson67:
Kan det inte va som hos fiskar att man får bort mycket med bra ytcirkulation?

504
396
Crippa:
Jag matar min snapper i akvariet den lever i. Har du ingen circulation i vattnet så blir det smutsigt i akvariet. Vet inte vad en vanlig vattensköldpadda lever i för sorts vatten men min kommer från ett vatten där det är mycket ström!

173
261
ricard:
I mitt bildgalleri i mappen Sköldpaddor har jag bild på en PET-flaskfilterlösning. Om man vänder den så själva pumphuvudet sitter nedåt och flasköppningen uppåt, och därtill klipper en tandad kant i öppningen och sätter den i vattenytan får du en supereffektiv ytavskummare där film, äggviteskum (proteiner från fekalier och urin) inte har en chans ... Var det obegripligt? Titta här:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild