Nybörjare på skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

49
11
MysanL:
Jag har tänkt att skaffa mig en skäggagam (pogona vitticeps) om ett tag. Men jag har aldrig haft en reptil alls innan och jag har lite frågor som jag skulle bli jätteglad av att få svar på. Har ni några andra tips till mig som nybörjare får ni gärna komma med det! :)

1. Jag har hört att man ska ha ett lite mindre terrarium till en ung skäggagam, varför är det så?

2. Vad skulle ni säga är ett lagom stort terrarium för en vuxen skäggagam? Är ett 120x50x60 bra?

3. Hur mycket mat per dag bör en skäggagam äta?

4. Kan dom börja äta på plastväxter?

Tack på förhand! 




Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Välkommen till hobbyn! Det finns egentligen hur mycket tips som helst att ge, jag har inga skäggagamer just nu men haft flera individer genom åren, trevliga ödlor :) 

1. Stämmer inte tycker jag, bättre att starta med fullstort direkt, annars kommer det bli dyrt att uppdatera terrariumet varje gång ödlan växer lite :) 

2. Det skulle nog jag säga är i absolut minsta laget, ju större desto bättre då dagaktiva ödlor rör på sig en hel del! 

3. Varierar väldigt mellan olika individer, man får lära känna sin ödla & utgå därifrån. Finns inget svar som passar alla :)

4. Ja det kan dom men brukar inte vara något problem :) Är det något nytt i terrariet kan dom smaka på det men så fort dom märker att det inte är ätbart brukar dom ignorera växten. Finns säkert fall där plastväxter följt med ner i magen men inget jag hört..

Kan absolut tipsa om skötselrådet här på terrariedjur.se, väldigt bra om du frågar mig!

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps


49
11
MysanL:

Tack för svaren!

Vet du vart man kan köpa stora terrarium som inte kostar allt för mycket? :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ska du komma undan billigt ska du bygga själv ;) Eller fråga någon i din närhet som kan hjälpa till! 

Glasterrarium är oftast dyra om dom köps i butik, håll koll på köp&sälj på den här sidan, finns mycket annonser, eller annonsera efter ett. 

Vad som är dyrt för dig kan ju vara billigt för någon annan eller vice versa :P

Däremot är det enklare än man tror att bygga snygga terrarium, ännu enklare om man ska ha torrare klimat som till en skäggis exempelvis :) 

Lycka till!


49
11
MysanL:
Haha, jag anade nästan att bygga ett själv blev billigast ;)

Tack!

2966
1645
Hoggaforfan:

Jag har för mig att teorin om att man ska ha mindre burar till ungar är att det är lättare för dem att hitta maten. 
Undra hur de löser det i naturen... ;-)

Måtten på buren är lagliga upp till 30cm så gränsfall om det räcker när den är vuxen. Lägg hellre till lite (minst 0.04kvm) för att ha det upp till 40cm.
Men ju större desto bättre som Jonas_ sa.


49
11
MysanL:

Jaha, ja jag undrade också hur det skulle fungera i naturen. ;)

Okej, tack!


4
2
mp5sd:
Köp ett billigt akvarium :) och sätt nät på ovansidan.

49
11
MysanL:
Men jag vill helst ha skjutdörr eller liknande :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det finns någorlunda billiga helglasterrarier på mässor.
KUK-terrarien (ursäkta namnet) har jag köpt av och det var inte farligt dyrt. 209 Euro för ett 150x60x60:
www.kukterrarien.de/glasterrarien/schiebet%C3%BCrterrarien-standard/

Annars går det som sagt bygga själv.

Tycker i vilket fall som helst att du ska köra med ett fullstort terrarie direkt. Skäggagamer växer väldigt snabbt, så det blir lite bortkastade pengar att köpa ett litet för att sedan några månader senare behöva köpa nytt. Så länge det finns gömställen så kommer ödlan känna sig tillräckligt trygg i ett stort ändå.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild