Rastlös rysk stäppsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:
Jag är tillfällig vakt till en Testudo horsfieldii. Har tagit reda på "basic" om denna art men har ingen egen erfarenhet. Den beter sig enormt rastlöst. När den är i sin låda krafsar den hela dagarna mot kanten och försöker ta sig ur. Om jag tar upp den så den får gå lite på golvet så blir det egentligen ingen skillnad - lika rastlös och "springer" omkring - som om den letar efter något, söker. 

Vad är det som händer. Vad "vill" den. Vill den dvala, kan det vara en hane som söker hona denna årstid???? Frustrerande för mig för jag vill ju så gärna att den ska känna sig lugn och tillfreds med livet. :) 

Har även tillfälligt hand om en annan äldre och större av samma art. Dess ägare har ingen låda/bur alls utan den har gått lös på golvet hela sitt liv utan vare sig värme eller UV. Ser dock ut att må rätt bra ändå. Hos mej har den fått en solplats med värme och UV och där ligger den hela dagarna och myser. Hur länge kan den klara sig utan värme och UV - för om några veckor kommer den ju hem till sin ägare igen. Tycker synd om stackarn.

2048
773
psyjoh:
Vet inte hur länge de klarar sig utan men min fars farmor hade sin i ca. 15 år utan uv och extra värme. Den var deformerad på både fram och bakben då den inte fick grepp när den gick. Hade även växt en näbb från överkäken då den endast fick mjuka grönsaker att äta. Jag tog över den när jag var 16 år och det är 16 år sedan nu. När jag hade haft den ca. 1.5 år såg den nästan helt återställd ut. Sålde den till min mors granne efter nåt år och där bor den och mår bra än idag. 

2048
773
psyjoh:
Vill tillägga att vi fick hjälp av veterinär att återställa honom. 

10
4
MInnaSokura:
Hej

Den som är rastlös kan vara en hane som vet om att det finns en hona i bostaden... Hanar är regel mindre än honorna och som du beskriver så är den ene större...

Googla på bilder på könsbestämmning eller fråga Barrskog eller Duransson...
Hanen längre svans som är vikt under skölden d.v.s. håller den åt sidan och en tagg i slutet på svansen, honor tjockare svans och håller den rak.
Jag är inte ett proffs men det finns dom som är jätte kunniga...

Den större ska inte gå på golve alls, inte bra med drag och dåligt för benställningen. Du bör prata med ägarna när de hämtar den! Det finns mycket bra info på nätet ur man ska hålla landsköldpaddor och det finns även reglerat i lagen om djurskydd! Vad de som håller sköldpaddan på govet gör är olaglig och klassas som djurplågeri!

Hoppas att jag inte är för hård men du bör nog upplysa ägarna om detta och hoppas på att ägarna är vettiga människor som är rädda om sitt djur.

Minna

593
551
Redfoot:
Temla skrev:
Jag är tillfällig vakt till en Testudo horsfieldii. Har tagit reda på "basic" om denna art men har ingen egen erfarenhet. Den beter sig enormt rastlöst. När den är i sin låda krafsar den hela dagarna mot kanten och försöker ta sig ur. Om jag tar upp den så den får gå lite på golvet så blir det egentligen ingen skillnad - lika rastlös och "springer" omkring - som om den letar efter något, söker. 

Vad är det som händer. Vad "vill" den. Vill den dvala, kan det vara en hane som söker hona denna årstid???? Frustrerande för mig för jag vill ju så gärna att den ska känna sig lugn och tillfreds med livet. :) 

Har även tillfälligt hand om en annan äldre och större av samma art. Dess ägare har ingen låda/bur alls utan den har gått lös på golvet hela sitt liv utan vare sig värme eller UV. Ser dock ut att må rätt bra ändå. Hos mej har den fått en solplats med värme och UV och där ligger den hela dagarna och myser. Hur länge kan den klara sig utan värme och UV - för om några veckor kommer den ju hem till sin ägare igen. Tycker synd om stackarn.


Hur länge de kan var utan uvljus utan att ta skada tror jag ingen kan svara på. Om man tänker på hur "ryssar" lever vilt så är de vakna under ca 3-4 månader om året då de ser till att para sig, lägga ägg samt äta upp sig inför dvalan som följer. sedan dvalar de i 8-9 månader då de inte får något solljus och därmed missar det viktiga uvljuset. Ändå så klarar de sig perfekt, det som skiljer den du passar från de vilda är ju att då de dvalar stänger av "systemet" och därmed inte förbrukar en massa energi. Om det sedan bör finnas någon balans mellan uvbelysning och mängden vakenhet/rörelse vet jag inte ifall det har gjorts någon vetenskaplig undersökning på. 
Egentligen borde det ju vara så att ifall djuren har gått ute hela sommaren och lapat uvljus så borde den klara sig till nästa sommar, men det föresätter ju att den vid denna tid ligger i dvala och det gör ju inte din gästsköldpadda.
Att den springer omkring kan ju vara så enkelt att förklara som att den letar efter ett ställe att dvala på, med rätt förutsättningar då det gäller temp och luftfuktighet.
/R

1159
625
Temla:
Redfoot skrev:


Hur länge de kan var utan uvljus utan att ta skada tror jag ingen kan svara på. Om man tänker på hur "ryssar" lever vilt så är de vakna under ca 3-4 månader om året då de ser till att para sig, lägga ägg samt äta upp sig inför dvalan som följer. sedan dvalar de i 8-9 månader då de inte får något solljus och därmed missar det viktiga uvljuset. Ändå så klarar de sig perfekt, det som skiljer den du passar från de vilda är ju att då de dvalar stänger av "systemet" och därmed inte förbrukar en massa energi. Om det sedan bör finnas någon balans mellan uvbelysning och mängden vakenhet/rörelse vet jag inte ifall det har gjorts någon vetenskaplig undersökning på. 
Egentligen borde det ju vara så att ifall djuren har gått ute hela sommaren och lapat uvljus så borde den klara sig till nästa sommar, men det föresätter ju att den vid denna tid ligger i dvala och det gör ju inte din gästsköldpadda.
Att den springer omkring kan ju vara så enkelt att förklara som att den letar efter ett ställe att dvala på, med rätt förutsättningar då det gäller temp och luftfuktighet.
/R


Tack Redfoot! Det där att den springer runt för att leta ett ställe att dvala på har jag också funderat på. Isåfall är det ju synd om den om den inte får göra det. :( Men, dvalar alla som har denna art sina djur? MÅSTE de dvala för att må bra? 

Känner inte till om den andra större går ute om sommaren, isåfall bör den kanske klara sej under vinterhalvåret utan UV. Den borde ju sova då men även om ägarna inte dvalar den så kanske den klarar sej bra ändå. Men hur är det med värmen. Behöver sköldpaddor t.ex. värme för att smälta maten som ödlor? 

295
270
barkskog:
Temla skrev:

Känner inte till om den andra större går ute om sommaren, isåfall bör den kanske klara sej under vinterhalvåret utan UV. Den borde ju sova då men även om ägarna inte dvalar den så kanske den klarar sej bra ändå. Men hur är det med värmen. Behöver sköldpaddor t.ex. värme för att smälta maten som ödlor? 


Om den går ute under sommaren kan man nog anta att det gäller högst tre månader. Nio månader utan UVB innebär att en aktiv sköldpadda kommer att lida av d-vitaminbrist en stor del av året, precis som de flesta människor i Sverige gör under vintern.
 
Sköldpaddor är växelvarma och landsköldpaddor är beroende av strålningsvärme för att komma upp i optimal kroppstemperatur som behövs för att kroppens alla funktioner ska fungera. De behöver också mycket ljus, helst med en färgtemperatur som liknar dagsljuset för att se färger naturligt och det bidrar till att stärka immunförsvaret.

Vi använder inomhus HID-belysning för solplatsen och T5 dagsljusrör för upplysning av större ytor. 
HID-belysning är överlägset som sollampa för solande reptiler eftersom den ger  värme, hög belysningsstyrka, UVA och UVB i kombination.

T horsfieldii lever naturligt i områden med extremt inlandsklimat i Centralasien. Heta somrar och kalla vintrar. Det innebär en lång vinterdvala och en lång sommarvila när dom är nergrävda i jorden. De anses må bra av att dvalas i fångenskap men det krävs nog rätt stor erfarenhet för att bedömma om djuret är i tillräckligt god kondition och att genomföra dvalningen på ett bra sätt eftersom arten är känslig för kombinationen fukt och kyla samtidigt som en alltför torr dvalningsmiljö kan innebära andra problem.

En bra artikel om arten, den är några år och det har kommit bättre lösningar när det gäller belysning.
www.herp-science.de/ag/schildkroeten/pdf/ehorsfield.pdf




1159
625
Temla:
Tack Barkskog. Som alltid gav du ett mycket informativt svar. :) Ska läsa artikeln också. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild