Flyg inrikes som tillåter reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Med risk för massa spekulationer skulle jag tipsa dig att ringa alternativt maila flygbolaget du ska åka med med korrekt svar på din fråga, det bästa svar jag kan ge :)

51
60
LillNaisarn:
Oj , råkades ta bort första inlägget.
Jo jag antar att det blir enklast :) Tänkte dock om någon visste något bolag som tillåter.

Edit: Kollade med SAS och de kunde nu.
Vet då jag kollade förra året så vart det blankt nej då jag nämnde orm.

1275
1724
Falk:
Är det en mindre orm så borde det väl funka i en ormsäck i handbagaget?

51
60
LillNaisarn:
Falk skrev:
Är det en mindre orm så borde det väl funka i en ormsäck i handbagaget?

Det är lastutrymmet som gäller och det måste bokas minst 24 timmar i förväg, sen verkade det inte spela någon roll om det är en trynsnok eller en fullvuxen nätpyton (fast pris på 420kr/djur).

Norwegian tar bara emot hund/katt, ska försöka kolla med fler bolag.  Kan återkomma om det finns intresse för andra :)

1275
1724
Falk:
LillNaisarn skrev:

Det är lastutrymmet som gäller och det måste bokas minst 24 timmar i förväg, sen verkade det inte spela någon roll om det är en trynsnok eller en fullvuxen nätpyton (fast pris på 420kr/djur).

Norwegian tar bara emot hund/katt, ska försöka kolla med fler bolag.  Kan återkomma om det finns intresse för andra :)



Jo men om ingen vet något =)

316
283
panterophis:
Är det inte kallt som satan i bagageutrymmet?

114
73
Lunde:
Falk skrev:



Jo men om ingen vet något =)


Jag antar att du skämtar.  Från vad jag har förstått så finns det olika lastutrymmen på flygplanet, varav vissa är lämpliga för djurtransporter. Så om man döljer att det rör sig om en djurtransport kan bagaget hamna i en olämplig avdelning och därmed utsättas för skadliga temperaturer. Om kaptenen vet om att djur är ombord kan denna sätta på värme i lastutrymmet.

Mer info
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2652616/
images.fedex.com/us/healthcare/pdf/Security_Temp_Control_Cold_Chain.pdf (Leta upp Aircraft conditions)

51
60
LillNaisarn:

Falk: Visst går det, men inget jag skulle välja att göra. 420:- /Djur är inte precis någon summa att prata om.

panterophis: Har inte kollat det, tänkte kika närmare på detta om/när det blir aktuellt. Om det så skulle vara fallet finns det heatpacks :) men tror det är mer som Lunde skriver att det finns olika lastutrymmen och därav måste man minst kontakta 24 timmar i förväg :)


1275
1724
Falk:
Lunde skrev:


Jag antar att du skämtar.  Från vad jag har förstått så finns det olika lastutrymmen på flygplanet, varav vissa är lämpliga för djurtransporter. Så om man döljer att det rör sig om en djurtransport kan bagaget hamna i en olämplig avdelning och därmed utsättas för skadliga temperaturer. Om kaptenen vet om att djur är ombord kan denna sätta på värme i lastutrymmet.

Mer info
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2652616/
images.fedex.com/us/healthcare/pdf/Security_Temp_Control_Cold_Chain.pdf (Leta upp Aircraft conditions)



Jag nämnde handbagage tidigare

114
73
Lunde:
Falk skrev:



Jag nämnde handbagage tidigare


Jag såg det och hoppas trots det att du skämtar. Det vore i mitt tycke oansvarigt att försöka smuggla något otillåtet ombord på ett flygplan. Vad jag vet så röntgas allt handbagage vid säkerhetskontrollen varvid ormen borde upptäckas. Hur ett sådant smuggelförsök skulle behandlas av tullen kan jag tyvärr inte svara på. 

Mitt svar gällde även panterophis fråga om temperaturförhållandena i lastutrymmet, och jag borde väl ha strukturerat mitt svar bättre.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild