Blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Har funderingarna på att skaffa en blåtungad skink.
Finns det någon här med erfarenhet av en, och kan berätta om lite fördelar och nackdelar om dem?
Vore även kul att höra vad ni använder för bottensubstrat och inredning.


234
49
costanza:

En kompis har (tror han har kvar den iaf) en blåtunga och det är en fantastisk ödla, den klart smartaste art jag stött på. Egentligen borde denna art vara mer populär för skötseln är inte direkt krånglig, typ som en skäggagam. Man behöver ju inte krångla med någon hög luftfuktighet eller "konstig" mat, dom äter typ allt så en varierad kost är ju det bästa. Dom blir stora men man behöver inte ett speciellt högt terrarium, min kompis byggde en stor "låda" med ventilation på sidorna och belysningen hängde han över lådan och den ödlan verkade må prima när jag såg den så de är ganska enkla att hålla.

Han blev biten en gång när han råkade tappa en liten matskål eller nått på ödlan som blev skrämd och högg honom i handen, såret var inte vackert ;) Men det är generellt sett en väldigt lugn och "snäll" ödla annars. Kan inte komma på något dåligt med dom, ska nog dra iväg ett sms till polaren höra om han har kvar den ;)

Gällande inredning så hade han mycket plastväxter och stenar och flera gömställen, tror han hade bark som bottenmaterial, så länge luftfuktigheten är typ 30-40 nått sånt om jag minns rätt.

Tycker det låter som ett roligt val!


70
2
Digge:

Intressant! Jag är också sugen på en. Har läst en lång diskussion på ett annat forum ang. UV ljusets vara eller icke vara till dessa. Finns det någon här som vet vad som gäller?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag kan berätta att jag köpt mig en nordlig blåtungad skink (Tiliqua scincoides intermedia) som jag nu haft ett tag. De jag pratat med och läst har sagt att uv inte behövs alls. Jag har en uv-lampa i ändå, mest för att jag hade den liggandes. Effekten på den kanske inte är den bästa, eftersom detta avtar med tiden.

När jag får mitt nya terrarium så kommer terrariumet lysas upp med LED.


70
2
Digge:

Okay. Hur stor burk har du till den?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu har jag ett på 90x45. Skinken är runt 35cm så han är en bra bit ifrån fullvuxen ännu.
Har ett terrarium på gång som fluffis och hennes kille bygger åt mig, så både jag och Yoda (skinken) ser fram emot uppgraderingen.

Sen gäller det att komma på vad man ska ha för djur i det tomma terrariumet som blir över.

 


47
3
Larscha:

Trevliga ödlor med roliga matvanor; min t.ex visar inget som helst intresse för levande insekter - sniglar undantaget - men har en svårartad fäbless för barnmat på burk.


309
239
Gogs:

Saxat från bluetongueskinks.net:

"This little rumor doesn't ever seem to go away, but it's been said that blue tongued skinks are one of the few reptiles that do not require UV lighting. It doesn't hurt however, and is still generally recommended. Like anything though, there are varying opinions about this. I'm not sure how the rumor actually got started that blue tongues don't need UV lighting, but I find it hard to believe that they are some magical reptile that is excluded from the benefits of UV. One reason I believe keeps this rumor alive is the fact that a lot of reptile breeders have not used UV for years and their BTS are still alive and healthy. I think this just goes back to the fact that BTS are incredibly hardy creatures."


Så jag kommer iaf köra med UV till min skink jag ska hämta på lördag.


70
2
Digge:

Ahh... så du ska till mässan?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Gogs, tackar för texten. Ska helt klart tänka över om det inte bättre att jag kör UV i mitt nya terrarium sen med. bluetongueskinks.net är en rätt tillförlitlig källa, och det är trots allt bättre att ha UV för att vara på den säkra sidan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild