Foderdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
6
Ph77:
Vi fångar massor av skogsmöss och husmöss med slagfällor inne i vårt hus. De är ytterst runda och välmående och därför undrar jag om de kan eller snarare får användas som foder till reptil. 
Det finns säkert någon lag som förbjuder detta... 

Nu är vår orm alldeles för liten än så länge men jag tänkte att jag kanske borde frysa in dem (istället för att kasta dem) för framtida bruk. 

14
7
Inksnake:
Jag förstår hur du tänker, men kanske dumt att chansa?!
Jag är ingen forskare, men rent spontant låter det som en dålig ide, inget jag skulle göra i alla fall.
Du vet ju inte vad dom har ätit, eller om dom har rester av råttgift i pälsen.
Eventuellt fulla med parasiter eller andra smittor som kan överföras till ormen.
Men och andra sidan om katten äter dom utan att dö så kanske det funkar.
Du kan ju också skicka in en mus för provtagning för att se vad som finns i dom:

www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Provtagningsinstruktioner/Skicka-in/

Lycka till!

1275
1724
Falk:

Olika predatorer smittas olika så jag skulle aldrig mata med vildfångade möss.

Dock så är det ju väldigt vanligt att katter får mask


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag personligen skulle inte mata med gnagare utifrån, dels med tanke på det låga priset sen möjlig smittorisk, det vet jag egentligen ingenting om men känns dumt att chansa :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Det låga priset på fångenskapsuppfött foder alltså :) 100kr/kg för råttor och ännu billigare för möss tycker jag är helt okej ändå.

2966
1645
Hoggaforfan:
En frisk skogmus lär vara sjukt bra mat och fryser man dem så borde väl det ta död på alla skadedjur på dem som har det? Största problemet tror jag nog ev råttgift är samt andra miljögifter, ingen aning hur reptiler reagerar på det.
Men som Inksnake skrev kan du ju testa några och se om de innehåller något dumt och sen bestämma dig.

1275
1724
Falk:

Jo men om några är friska så är det ju inte säkert att resten är det.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Som sagt, känns väldigt dumt att chansa när fodertillgången på framavlat foder är så pass god & håller bra kvalitet :)

Kasta ut dom till skogens invånare istället, finns säkert en del rävar och andra predatorer som vill ha en extra mumsbit nu på vinterhalvåret :)


12
6
Ph77:
Hur menar du nu? 100kr/kg. 
Jag betalade 10kr för en musunge som vägde 2gram... det blir 5000kr/kg
Då vill jag jättegärna veta var jag kan hitta såna billigare. :)



1275
1724
Falk:
Får man fråga Ph77 vars du köper dina foderdjur?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild