Dokumentär - Tilikum, späckhuggaren på Sea World

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

544
424
Gibblo:


Såg nyss denna på Netflix (finns med undertext där och den heter Blackfish) och det är en sevärd dokumentär om späckhuggaren Tilikum som hålls i fångenskap på Sea World, Orlando, där han uppträder med tränare inför puplik.
En stor hane på 7 meter, infångad som liten och separerad från sin mamma och som har dödat 3 tränare under sin tid på Sea World.

Riktigt sorglig film om hur högintelligenta djur som späckhuggare får tillbringa sina liv i simbassänger, inpackade i flockar som människor valt ut, späckhuggare som inte ens är släkt med varandra och kommer från helt olika delar av världen, som pratar olika språk och ska fungera efter våra förväntningar och nöjen


Tilikum är fortfarande kvar på Sea World och uppträder än idag. Hoppas att stackaren får gå i pension snart i alla fall..




239
197
Danpss:
Har sett den jag med! Mådde dåligt att se hur dem har det och hur dem hittar och fångar "sina" djur i det vilda. Kan tipsa om "the cove" riktigt vidrig och man ser verkligen att " money talks"

544
424
Gibblo:
Danpss skrev:
Har sett den jag med! Mådde dåligt att se hur dem har det och hur dem hittar och fångar "sina" djur i det vilda. Kan tipsa om "the cove" riktigt vidrig och man ser verkligen att " money talks"



Jag har inte sett The Cove själv än, just pga allt elände den handlar om. Men har tänkt se den, det är trots allt nyttigt att se hur pengar styr allting i vår knepiga värld.



2048
773
psyjoh:
Jag har varit där på sea world. Men det var 15 år sedan. Vet inte om det är samma späckhuggare som då. Har sett att dokumentären finns på netflix men aldrig satt på den. Får väl ta o göra det. 


444
153
jpson67:
Amerikanarna är fan inte bättre en alla jävla japaner som fiska upp alla valar. Nä bojkotta det där jävla Sea World

343
119
Salig:
Såg både Blackfish och The Cove efter att ha sett denna tråd, och de öppnar verkligen ögonen. Jag har delat med mig av dem och hoppas att även mina vänner tänker bojkotta delfinarier och liknande. Själv har jag mer eller bara negativa åsikter angående zoo osv, speciellt att hålla högst intelligenta varelser i fångenskap på det sätt man gör idag, främst primater och just valar. Nej, det som blottas i dessa dokumentärer bör alla se, om inte annat bara för att de ska få sig en tankeställare.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Vissa djur bör helt enkelt inte hållas i fångenskap. Hands down.

544
424
Gibblo:
jpson67 skrev:
Amerikanarna är fan inte bättre en alla jävla japaner som fiska upp alla valar. Nä bojkotta det där jävla Sea World

Salig skrev:
Såg både Blackfish och The Cove efter att ha sett denna tråd, och de öppnar verkligen ögonen. Jag har delat med mig av dem och hoppas att även mina vänner tänker bojkotta delfinarier och liknande. Själv har jag mer eller bara negativa åsikter angående zoo osv, speciellt att hålla högst intelligenta varelser i fångenskap på det sätt man gör idag, främst primater och just valar. Nej, det som blottas i dessa dokumentärer bör alla se, om inte annat bara för att de ska få sig en tankeställare.


Fint att fler vill sprida den. Tyvärr får jag en tung känsla av hjälplöshet efter man sett sådant här då man inte kan göra så mycket direkt.
Men indirekt kan man göra skillnad, genom att inte sponsra Sea World eller liknande företag som bygger på att tjäna pengar på djur, samt att informera andra om deras tillvaro.


14
22
Turdus:
Och i Sverige hålls delfiner fångade på samma sätt.... ( Kolmården)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild