Var får jag tar på skinkungar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Hejsan!

Jag har haft tankar på att skaffa mig en skink. Jag tänkte att innan jag grottar ner mig i all info som finns (Har förvisso redan läst en massa) Så undrar jag för det första vart jag får tag på dessa. Har hört att det ska finnas en massa underarter och vissa har mer temprament en andra.

Men hade varit väldigt kul om man kunde få lite hjälp i detta område :)

508
304
Jonas77:
Skinkar är en grupp av arter, så du får nog hitta en art du menar att fråga om ifall du vill ha chans på tips. Det föds upp ett antal skinkar så bara du vet vilken du är intresserad av så är det lätt att söka på köp/sälj-sidor.

133
30
Avipt:
Det är faktiskt inte så noga när det kommer till färg och sådant men eftersom att jag hörde att vissa arter är lite mer bittra eller buffliga. Hade nästan varit enklare om man visste vilken grupp som föddes upp i Sverige så man kunde googla runt lite :P

Tiliqua scincoides intermedia kanske är den vanliga varianten?

2966
1645
Hoggaforfan:
Eldskink och blåtungad skink är de två jag kommer på på rak arm som finns i hobbyn.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Här hittar man alla arter som vi användare på terrariedjur.se har, det brukar finnas olika skinkar på sverigemässorna, dom vanliga skinkarna är enkla att få tag i här i landet, sen finns det arter som man måste söka sig ut i Europa för att få tag på, allt handlar ju om vad man är intresserad av :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Alla skinkbilder som är uppladdade på den här sidan hittar du här: 
www.terrariedjur.se/?page=maingallery&sub=species&speciefamily=1&speciegroup=20

Söker du information på google eller internet i övrigt så använd det vetenskapliga namnet så finns jättemycket info om dom flesta arter! 


133
30
Avipt:
Trodde först att alla skinkar hade blåa tungar, därför tänkte jag att jag kanske skulle va lite ospecifik om jag bara nämde blå tunga :P Men om jag söker på köp/sälj så tror ni jag kanske hittar någon?

2966
1645
Hoggaforfan:
Kanske? Kostar ju knappast något att kolla istället för att fråga ;-)

1159
625
Temla:
Finns 2 vackra eldskinkar på Komodo djurbutik i Hökarängen (om dom inte är sålda nu). 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Som folk redan nämnt så är skinkar(Scincidae) en familj med ödlor, vilket innefattar ett gäng olika arter. Både marklevande, trädlevande, stora och små.
Om du däremot är intresserad av en blåtungad skink (vilket är ett popuplärnamn som används till ett flertal arter), så har du även där ett par olika att välja mellan.

De som i regel är vanligast i hobbyn är förmodligen:
* Tiliqua scincoides intermedia
* Tiliqua scincoides scincoides
* Tiliqua gigas gigas
* Tiligua gigas evanescens
* Tiliqua sp. "Irian jaya"

Vet att det finns en svensk uppfödare av Tiliqua s. intermedia som heter Tommy. Har inga kontaktuppgifter, men det kanske någon annan kan bidra med. Jag har själv en blåtungad skink som kommer ifrån honom.
Annars finns det såklart på mässor, men i vissa fall kan det lätt bli att de benämns med felaktigt artnamn eller inte alls. 

Det är ingen ovanlig ödla, så du bör kunna få tag på en utan några större problem. Det handlar mer om hurvida det är någon speciell art/underart som är intressant och hur viktigt det är för dig att du vet hur gammal och var den är uppfödd någonstans.

Att hitta under köp & sälj går säkert också. Har sett en del som legat ute till salu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild